- 1. And Jehovah spoke to Moses, saying,
- 2. See, I have called by name Bezaleel the son of Uri, the son of Hur, of the tribe of Judah,
- 3. and have filled him with the spirit of God, in wisdom, and in understanding, and in knowledge, and in every work,
- 4. to devise artistic work -- to work in gold, and in silver, and in copper,
- 5. and in cutting of stones, for setting, and for carving of timber -- to work in all manner of work.
- 6. And I, behold, I have given with him Aholiab the son of Ahisamach, of the tribe of Dan; and in the heart of every one that is wise-hearted have I given wisdom, that they may make all that I have commanded thee --
- 7. the tent of meeting and the ark of the testimony, and the mercy-seat that is thereupon, and all the utensils of the tent,
- 8. and the table and its utensils, and the pure lamp-stand and all its utensils, and the altar of incense;
- 9. and the altar of burnt-offering and all its utensils, and the laver and its stand;
- 10. and the garments of service, both the holy garments of Aaron the priest, and the garments of his sons, to serve as priests;
- 11. and the anointing oil, and the incense of fragrant drugs for the sanctuary: according to all that I have commanded thee shall they do.
- 12. And Jehovah spoke to Moses, saying,
- 13. And thou, speak thou unto the children of Israel, saying, Surely my sabbaths shall ye keep; for this is a sign between me and you throughout your generations, that ye may know that it is I, Jehovah, who do hallow you.
- 14. Keep the sabbath, therefore; for it is holy unto you; every one that profaneth it shall certainly be put to death: yea, whoever doeth work on it, that soul shall be cut off from among his peoples.
- 15. Six days shall work be done; but on the seventh day is the sabbath of rest, holy to Jehovah: whoever doeth work on the sabbath day shall certainly be put to death.
- 16. And the children of Israel shall keep the sabbath, to observe the sabbath throughout their generations -- [it is] an everlasting covenant.
- 17. It shall be a sign between me and the children of Israel for ever; for [in] six days Jehovah made the heavens and the earth, and on the seventh day he rested, and was refreshed.
- 18. And he gave to Moses, when he had ended speaking with him on mount Sinai, the two tables of testimony, tables of stone, written with the finger of God.
1-11.- Дело устроения скинии по указанному Моисею образцу должно быть совершено строителями, назначенными также самим Богом. Что Аголиав был только помощником (ст. 6) Веселиила, это видно не только из того, что Веселиил поставлен на первом месте, но и из того, что ему усвояются особые дары Божии (ст. 3–4). То же самоое открывается из упоминания в других местах (Исх 37:1) о нем одном. При перечислении предметов, которые должны быть устроены строителями скинии (ст. 7–11), одеждам Аарона усвояется особое название «серад», смысл которого неясен. На основании (Исх 35:19) и (Исх 39:41) можно думать, что одежды названы служебными, т. е. назначенными для ношения при священнослужении.12-17.- Нерушимость субботнего покоя. Так как заповедь о субботе повторена для всего народа израильского, то нельзя уже думать, что повторение потребно было в видах удержания строителей скинии от производства работ в субботние дни. Цель напоминания о субботнем покое иная. Святилище, об устройстве которого шла речь, назначается для служения Богу. Сущность же этого последнего составляет постоянное исповедание владычества Божия словом и делом. Свое выражение оно находит между прочим в соблюдении субботнего покоя. Употребление слова «суббота» во множественном числе дает полное право утверждать, что речь идет не об одном седьмом дне, но и прочих днях покоя от работ. Соблюдение данного предписания является «знамением между Богом и евреями», — свидетельствует о верности народа своему Господу и о выделении из среды прочих народов. Неисполнение заповеди о субботнем покое равносильно сознательному отрицанию владычества Всевышнего и потому должно иметь своим последствием изъятие отрицателя из среды народа Божия (Чис 15.34–35).18.Изреченные в слух всего народа (Исх 20:17), десять заповедей самим Богом даны в письменах на двух каменных досках, исписанных с лицевой и задней стороны (Исх 32:15). Судя по тому, что Моисей нес скрижали в одной руке (Исх 32:15) и вложил их в небольшой по размерам ковчег, можно думать, что они не отличались особенной величиной.



