- 1. Thus all the work that Solomon made for the house of the LORD was finished: and Solomon brought in all the things that David his father had dedicated; and the silver, and the gold, and all the instruments, put he among the treasures of the house of God.
- 2. Then Solomon assembled the elders of Israel, and all the heads of the tribes, the chief of the fathers of the children of Israel, unto Jerusalem, to bring up the ark of the covenant of the LORD out of the city of David, which is Zion.
- 3. Wherefore all the men of Israel assembled themselves unto the king in the feast which was in the seventh month.
- 4. And all the elders of Israel came; and the Levites took up the ark.
- 5. And they brought up the ark, and the tabernacle of the congregation, and all the holy vessels that were in the tabernacle, these did the priests and the Levites bring up.
- 6. Also king Solomon, and all the congregation of Israel that were assembled unto him before the ark, sacrificed sheep and oxen, which could not be told nor numbered for multitude.
- 7. And the priests brought in the ark of the covenant of the LORD unto his place, to the oracle of the house, into the most holy place, even under the wings of the cherubims:
- 8. For the cherubims spread forth their wings over the place of the ark, and the cherubims covered the ark and the staves thereof above.
- 9. And they drew out the staves of the ark, that the ends of the staves were seen from the ark before the oracle; but they were not seen without. And there it is unto this day.
- 10. There was nothing in the ark save the two tables which Moses put therein at Horeb, when the LORD made a covenant with the children of Israel, when they came out of Egypt.
- 11. And it came to pass, when the priests were come out of the holy place: (for all the priests that were present were sanctified, and did not then wait by course:
- 12. Also the Levites which were the singers, all of them of Asaph, of Heman, of Jeduthun, with their sons and their brethren, being arrayed in white linen, having cymbals and psalteries and harps, stood at the east end of the altar, and with them an hundred and twenty priests sounding with trumpets:)
- 13. It came even to pass, as the trumpeters and singers were as one, to make one sound to be heard in praising and thanking the LORD; and when they lifted up their voice with the trumpets and cymbals and instruments of musick, and praised the LORD, saying, For he is good; for his mercy endureth for ever: that then the house was filled with a cloud, even the house of the LORD;
- 14. So that the priests could not stand to minister by reason of the cloud: for the glory of the LORD had filled the house of God.
1-3.- Замечание ст. 1 о помещении Соломоном в храме сокровищ Давида есть повторение ст. 51 Vll-ой г. (3Цар сн. (2Цар 8:7-12); (1Пар 18:7-11). Сокровища эти, вероятно, были помещены в трехэтажных пристройках храма. Ст. 2-3 сн. (3Цар 8:1-2) В 2Пар не указано наэвание7-го месяца этаним или афаним (позже - тисри), как в 3Цар По блаженному Феодориту, собрание народа совершилось в праздник кущей (Migne, Patrolog. Curs. Comp. Ser. gt. t. 80, p. 822).4-6.- По (3Цар 8:3) ковчег подняли и несли священники, как требует и (Чис 4:15) Здесь же, ст. 4, равно как в (1Пар 15:2) и (2Цар 6:15), право носить ковчег представляется принадлежащим и левитам или "священникам - левитам", как следует точно перевести с еврейского: (гак) коганим (га) левиим: "левиты" - родовое понятие, священники - видовое (ср. (Втор 10:8); (Втор 18:7) См. проф. Ф.Г. Елеонского, Феократическое и экономическое состояние ветхозаветного левитства и священства по законам Пятикнижия. Христ. Чтен. 1875, август, с. 192-207; сн. прот. Г. Титова. История священства и левитства ветхозаветной церкви. Тифлис 1876, с. 63-64, примеч. 2.7-10.- Замечание о шестах ковчега и о присутствии их при последнем до сего дня (ст. 9, сн. (3Цар 8:8) принадлежит современному Соломону - составителю церковно-государственных летописных известий, а не самому свящ. писателю книг Паралипоменон, - предположительно Ездре: уже при Ровоаме драгоценная утварь храма была похищена фараоном египетским Сусакимом (3Цар 14:26); (2Пар 12:9), а после плена, в храме Зоровавеля не было и самого ковчега. Таким образам данное замечание, подобно другим чертам повествования, указывает на документальный характер известий кн. Паралипоменон (Cornel, a Lapide ad. h. loc.; проф. А.А. Олесницкий, Государств. Летопись царей иудейских. Труды Киев. Дух. Акад., № 8, с. 420-421; проф. П.А. Юнгеров. Происхождение и историчность кн. Паралипоменон. 1905, сентябрь, с. 15-16. Сн. Толков. Библия II, с. 461).
Из замечания ст. 10: "не было в ковчеге (храма Соломонова) ничего, кроме двух скрижалей*... (сн. (3Цар 8:9) можно уже заключать, что в скинии Моисеевой ковчег заключал и еще нечто, - именно по (Евр 9:4) там были, кроме скрижалей завета (сн. (Втор 10:1), еще золотой сосуд с манною (сн. (Исх 16:32-34) и жезл Ааронов расцветший (сн. (Чис 17:10) См. Толков. Библию I, с. 430 и 523; проф. Олесницкого, Ветхозаветный храм, с. 151).11-14.- В сравнении с параллельными ст. 10-11, VIII гл. 3Цар здесь имеется значительная вставка документального характера: свидетельство о левитских хорах, устроенных еще Давидом при скинии Сионской и Гаваонской (1Пар 16:4,37); (1Пар 25:7-31), главных регентах их: Асафе, Емане и Идифуне, и торжественном пении с игрой храмового оркестра при освящении храма (см. у о. прот. Г. Титова, История священства и левитства, с. 94-98. Об Асафе и Емане ср. (3Цар 4:81) и Толков. Библия II, 453-454. Об облаке славы Иеговы - там же, с. 461-462).



