< предыдущая глава   следующая глава >
Глава 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

Глава 11

  • Закрыть сопоставления
  • 1. And Jehovah saith unto Moses, `One plague more I do bring in on Pharaoh, and on Egypt, afterwards he doth send you away from this; when he is sending you away, he surely casteth you out altogether from this `place';
  • 2. speak, I pray thee, in the ears of the people, and they ask -- each man from his neighbour, and each woman from her neighbour, vessels of silver, and vessels of gold.'
  • 3. And Jehovah giveth the grace of the people in the eyes of the Egyptians; also the man Moses `is' very great in the land of Egypt, in the eyes of the servants of Pharaoh, and in the eyes of the people.
  • 4. And Moses saith, `Thus said Jehovah, About midnight I am going out into the midst of Egypt,
  • 5. and every first-born in the land of Egypt hath died, from the first-born of Pharaoh who is sitting on his throne, unto the first-born of the maid-servant who `is' behind the millstones, and all the first-born of beasts;
  • 6. and there hath been a great cry in all the land of Egypt, such as there hath not been, and such as there is not again.
  • 7. `And against all the sons of Israel a dog sharpeneth not its tongue, from man even unto beast, so that ye know that Jehovah doth make a separation between the Egyptians and Israel;
  • 8. and all these thy servants have come down unto me, and bowed themselves to me, saying, Go out, thou and all the people who `are' at thy feet; and afterwards I do go out;' -- and he goeth out from Pharaoh in the heat of anger.
  • 9. And Jehovah saith unto Moses, `Pharaoh doth not hearken unto you, so as to multiply My wonders in the land of Egypt;'
  • 10. and Moses and Aaron have done all these wonders before Pharaoh, and Jehovah strengtheneth Pharaoh's heart, and he hath not sent the sons of Israel out of his land.

1-3.- Если 4–8 ст. 11 гл. являются непосредственным продолжением 29 ст. 10 гл. (см. выше), то в таком случае первые три стиха, содержащее рассказ об откровении Моисею о наступлении десятой казни (Исх 4:23); (Исх 10:29) и об обстоятельствах исхода из Египта (Исх 11:1), очевидно, нарушают течение речи. Ввиду этого некоторые экзегеты высказывают предположение, что содержащееся в них откровение падает на время перед последним объяснением Моисея с фараоном (Исх 7:15), а рассказ о нем помещен после (Исх 8:1) ввиду того, что им достаточно объясняется смелость ответа Моисея (Исх 8:20). Текстуальным основанием для такого понимания является перевод евр. «вайомер» — сказал (Исх 9:1) — давнопрошедшим временем. В частности, что ст. 1–3 гл. 11 не представляют нового откровения, возвещение которого требует и нового явления пред лицо фараона, это доказывается отсутствием в данном случае обычной формулы: «пойди к фараону и скажи ему» (Исх 9:13); (Исх 10:1); (Исх 8:20); (Исх 9:1); (Исх 9:13); (Исх 10:1), которой начинается каждое новое откровение.

4-6.- См. ниже толкование 31–32 ст. 12 гл.

7.В то время как в земле Египетской раздастся вопль, среди израильтян будет наблюдаться полное спокойствие, никто и ничто не потревожит даже сторожевых собак (ср. (Иудф 11:19).

8.О причинах такого действия 10-ой казни на фараона см. ниже в объяснении 31 ст. 12 гл.

9-10.- Обзор первых девяти казней заканчивается указанием на точное исполнение Моисеем и Аароном божественных повелений.