- 1. Keepe not thou silence, O God: hold not thy peace, and be not still, O God.
- 2. For loe, thine enemies make a tumult: and they that hate thee, haue lift vp the head.
- 3. They haue taken craftie counsell against thy people, and consulted against thy hidden ones.
- 4. They haue said, Come, and let vs cut them off from being a nation: that the name of Israel may bee no more in remembrance.
- 5. For they haue consulted together with one consent: they are confederate against thee.
- 6. The tabernacles of Edom, and the Ishmaelites: of Moab, and the Hagarens.
- 7. Gebal and Ammon, and Amalek: the Philistines, with the inhabitants of Tyre.
- 8. Assur also is ioyned with them: they haue holpen the children of Lot. Selah.
- 9. Doe vnto them as vnto the Midianites: as to Sisera, as to Iabin, at the brooke of Kison:
- 10. Which perished at En-dor: they became as dung for the earth.
- 11. Make their nobles like Oreb, and like Zeeb: yea all their princes as Zebah, and as Zalmunna:
- 12. Who sayd, Let vs take to our selues, the houses of God in possession.
- 13. O my God, make them like a wheele: as the stubble before the wind.
- 14. As the fire burneth a wood: and as the flame setteth the mountaines on fire:
- 15. So persecute them with thy tempest: and make them afraid with thy storme.
- 16. Fill their faces with shame: that they may seeke thy name, O Lord.
- 17. Let them be confounded and troubled for euer: yea let them be put to shame, and perish:
- 18. That men may knowe, that thou, whose name alone is IEHOVAH: art the most High ouer all the earth.
2-5.- "Как вожделенны жилища Твои" - как дороги и приятны для меня Твои, Господи, селения! Под селениями разумеется не только святилище, но и двор храма со всеми относящимися сюда сооружениями. Я, говорит писатель, душою и телом взвываю, страдаю по ним ("истомилась душа моя"). Мне бы хотелось быть там, где Ты, Господи, обитаешь, и радоваться близости к Тебе. Для птицы местом покоя и защиты служит ее гнездо, таким же местом успокоения для каждого страждущего праведника являются селения Господни, где он может в богослужении, жертвах и молитве почерпать ободрение и силы.6-8.- Но не лишен будет блаженства и тот, кто свою силу черпает в Тебе, хотя бы и был далеко от храма: из долины слез, которая ему назначена от Бога, т. е. от места своего изгнания, он стремится выйти, подняться на гору, на которой стоял Кивот Завета, т. е. Сион. Такое искреннее, сердечное влечение ко храму Господь благословит: все изгнанники укрепятся и явится им в Сионе Господь, т. е. они будут возвращены и их изгнание окончится.11.Сознание удаленности от храма, невозможность принимать участие в богослужении так глубоко чувствовалась изгнанниками, что они предпочитали "один день" при скинии тысяче вне ее, желали быть самыми последними, презираемыми ("у порога в доме Божием"), но только быть во дворе храма, чем жить среди грешных людей внешне счастливой жизнью.12-13.- Писатель уверен, что его желание возвратиться "во дворы Господни" исполнится, потому что Господь "солнце и щит", т. е. награждает ("благодать и славу дает") "ходящих в непорочности", какими и были эти невольные изгнанники. Сознание же своей невинности и сила веры в Бога создает уверенность в получении защиты, а потому писатель и называет таких людей блаженными, счастливыми.



