- 1. Have mercy upon me, O God, according to thy lovingkindness: according unto the multitude of thy tender mercies blot out my transgressions.
- 2. Wash me throughly from mine iniquity, and cleanse me from my sin.
- 3. For I acknowledge my transgressions: and my sin is ever before me.
- 4. Against thee, thee only, have I sinned, and done this evil in thy sight: that thou mightest be justified when thou speakest, and be clear when thou judgest.
- 5. Behold, I was shapen in iniquity, and in sin did my mother conceive me.
- 6. Behold, thou desirest truth in the inward parts: and in the hidden part thou shalt make me to know wisdom.
- 7. Purge me with hyssop, and I shall be clean: wash me, and I shall be whiter than snow.
- 8. Make me to hear joy and gladness; that the bones which thou hast broken may rejoice.
- 9. Hide thy face from my sins, and blot out all mine iniquities.
- 10. Create in me a clean heart, O God; and renew a right spirit within me.
- 11. Cast me not away from thy presence; and take not thy holy spirit from me.
- 12. Restore unto me the joy of thy salvation; and uphold me with thy free spirit.
- 13. Then will I teach transgressors thy ways; and sinners shall be converted unto thee.
- 14. Deliver me from bloodguiltiness, O God, thou God of my salvation: and my tongue shall sing aloud of thy righteousness.
- 15. O Lord, open thou my lips; and my mouth shall shew forth thy praise.
- 16. For thou desirest not sacrifice; else would I give it: thou delightest not in burnt offering.
- 17. The sacrifices of God are a broken spirit: a broken and a contrite heart, O God, thou wilt not despise.
- 18. Do good in thy good pleasure unto Zion: build thou the walls of Jerusalem.
- 19. Then shalt thou be pleased with the sacrifices of righteousness, with burnt offering and whole burnt offering: then shall they offer bullocks upon thine altar.
2-3.- Донос Доика Саулу Давид называет злодейством потому, что он имел целью завинить Ахимелеха в оказании Давиду помощи, как врагу своего царя, т. е. в сочувствии мятежнику и соучастии с последним. В этом случае он намеренно ложно истолковал поступок Ахимелеха, который не знал истории настоящего бегства Давида и если оказал ему участие, то руководился священным обычаем гостеприимства, а не злодейским умыслом против своего царя; донос Доика, как губивший невинного, был злодейством. - "Милость Божия всегда со мною". Давид верит, что Господь не оставит его своей защитой и донос Доика, рассчитанный на то, чтобы повредить Давиду, будет безрезультатен.7."За то Бог сокрушит тебя вконец" - выражение неопределенное, указывающее или на полную гибель его на земле, на потерю им своего внешнего благополучия и гибель его потомства ("корень из земли живых"), или на вечную гибель и осуждение Богом, когда Доик лишен будет близости к Богу, вечной пред Ним жизни ("земля живых", т. е. праведников), а низойдет в землю забвения, в шеоле.10."Я, как зеленеющая маслина, в доме Божием". Нечестивый погибнет, положение же Давида будет прочным и хорошим, как дерево, зеленеющее при обилии влаги. Эту силу для своего процветания Давид находит "в доме Божием", т. е. от Бога, обитающего в скинии.



