< предыдущая глава   следующая глава >
Глава 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90

Глава 65

  • Закрыть сопоставления
  • 1. Praise waiteth for thee, O God, in Sion: and unto thee shall the vow be performed.
  • 2. O thou that hearest prayer, unto thee shall all flesh come.
  • 3. Iniquities prevail against me: as for our transgressions, thou shalt purge them away.
  • 4. Blessed is the man whom thou choosest, and causest to approach unto thee, that he may dwell in thy courts: we shall be satisfied with the goodness of thy house, even of thy holy temple.
  • 5. By terrible things in righteousness wilt thou answer us, O God of our salvation; who art the confidence of all the ends of the earth, and of them that are afar off upon the sea:
  • 6. Which by his strength setteth fast the mountains; being girded with power:
  • 7. Which stilleth the noise of the seas, the noise of their waves, and the tumult of the people.
  • 8. They also that dwell in the uttermost parts are afraid at thy tokens: thou makest the outgoings of the morning and evening to rejoice.
  • 9. Thou visitest the earth, and waterest it: thou greatly enrichest it with the river of God, which is full of water: thou preparest them corn, when thou hast so provided for it.
  • 10. Thou waterest the ridges thereof abundantly: thou settlest the furrows thereof: thou makest it soft with showers: thou blessest the springing thereof.
  • 11. Thou crownest the year with thy goodness; and thy paths drop fatness.
  • 12. They drop upon the pastures of the wilderness: and the little hills rejoice on every side.
  • 13. The pastures are clothed with flocks; the valleys also are covered over with corn; they shout for joy, they also sing.

1."Воскликните Богу, вся земля". Под землею разумеются не произведения земли, не природа физическая, а ее - сознательные обитатели, люди.

3."По множеству силы Твоей, покорятся Тебе враги Твои". Покорение и подчинение врагов Господу зависит оттого, что у Него "множество" силы, в Его руках всемогущество, а потому никто из людей не в состоянии противостоять ему.

5.К поклонению и воздаянию хвалы Богу приглашаются "все народы", т. е. и язычники. Последние степень величия Бога и Его всемогущества могли определять не по Его духовному и благодатному воздействию на еврея и еврейский народ, так как такое воздействие, касаясь внутренней стороны жизни человека, может быть как не известно, так и не выразительно для неверующего, а судили по внешним фактам обнаружения Его несокрушимой силы. Поэтому "страшные" дела Господа прежде всего привлекали внимание язычника. Такими же страшными делами полна история еврейского народа, как в прошлом, когда Господь чудесно оказывал ему покровительство в, по-видимому, неизбежной гибели, напр., при выходе из Египта, так и сейчас - в уничтожении войска ассириян.

7.Господь вечен, вечна и несокрушима сила Его господства над всеми народами.

10-12.- Описание образное недавней осады Иерусалима ассириянами, когда евреи находились - в "огне" (образ силы бедствий) и в "воде" (символ обилия бедствий), но от всех их Господь избавил.

17.Молитва, произнесенная Езекией в храме пред Господом, была исповеданием Его величия и истинности (см. (4Цар 19:15-19).

18.Молитва Езекии была услышана Господом потому, что в его сердце не было "беззакония", она составляла искреннее излияние его веры и чистого чувства.