- 1. Plead my cause, O LORD, with them that strive with me: fight against them that fight against me.
- 2. Take hold of shield and buckler, and stand up for mine help.
- 3. Draw out also the spear, and stop the way against them that persecute me: say unto my soul, I am thy salvation.
- 4. Let them be confounded and put to shame that seek after my soul: let them be turned back and brought to confusion that devise my hurt.
- 5. Let them be as chaff before the wind: and let the angel of the LORD chase them.
- 6. Let their way be dark and slippery: and let the angel of the LORD persecute them.
- 7. For without cause have they hid for me their net in a pit, which without cause they have digged for my soul.
- 8. Let destruction come upon him at unawares; and let his net that he hath hid catch himself: into that very destruction let him fall.
- 9. And my soul shall be joyful in the LORD: it shall rejoice in his salvation.
- 10. All my bones shall say, LORD, who is like unto thee, which deliverest the poor from him that is too strong for him, yea, the poor and the needy from him that spoileth him?
- 11. False witnesses did rise up; they laid to my charge things that I knew not.
- 12. They rewarded me evil for good to the spoiling of my soul.
- 13. But as for me, when they were sick, my clothing was sackcloth: I humbled my soul with fasting; and my prayer returned into mine own bosom.
- 14. I behaved myself as though he had been my friend or brother: I bowed down heavily, as one that mourneth for his mother.
- 15. But in mine adversity they rejoiced, and gathered themselves together: yea, the abjects gathered themselves together against me, and I knew it not; they did tear me, and ceased not:
- 16. With hypocritical mockers in feasts, they gnashed upon me with their teeth.
- 17. Lord, how long wilt thou look on? rescue my soul from their destructions, my darling from the lions.
- 18. I will give thee thanks in the great congregation: I will praise thee among much people.
- 19. Let not them that are mine enemies wrongfully rejoice over me: neither let them wink with the eye that hate me without a cause.
- 20. For they speak not peace: but they devise deceitful matters against them that are quiet in the land.
- 21. Yea, they opened their mouth wide against me, and said, Aha, aha, our eye hath seen it.
- 22. This thou hast seen, O LORD: keep not silence: O LORD, be not far from me.
- 23. Stir up thyself, and awake to my judgment, even unto my cause, my God and my Lord.
- 24. Judge me, O LORD my God, according to thy righteousness; and let them not rejoice over me.
- 25. Let them not say in their hearts, Ah, so would we have it: let them not say, We have swallowed him up.
- 26. Let them be ashamed and brought to confusion together that rejoice at mine hurt: let them be clothed with shame and dishonour that magnify themselves against me.
- 27. Let them shout for joy, and be glad, that favour my righteous cause: yea, let them say continually, Let the LORD be magnified, which hath pleasure in the prosperity of his servant.
- 28. And my tongue shall speak of thy righteousness and of thy praise all the day long.
2.Давид уясняет себе основной, психологический источник и причину нечестия беззаконного. Причина эта - отсутствие в нем "страха Божия пред глазами его". Страх Божий есть благоговейное чувство пред Богом, обязывающее человека стремиться к тому, чтобы не оскорблять Последнего, никаким дурным помыслом и поступком. В основании такого страха лежит признание человеком чистоты Его заповедей и их высокого и благотворного значения для человека. Если есть в человеке такое сознание и такой страх пред Богом, то все старания его будут направляться к согласованию своих действий и внутренних стремлений с заповедями Господа. Если же подобного настроения нет в человеке, не может быть в нем и заботливости о чистоте своих поступков: руководящим принципом и началом деятельности становится его благо личное и удовлетворение своих желаний земных. Поэтому то небольшое самоограничение, какое налагает на себя нечестивый, или точнее - некоторая нравственная самооценка своих действий, которой иногда и он может отдаваться, не может быть понимаема, как забота о нравственном перерождении, это самообман, месть нечестивого пред самим собою, будто он "отыскивает беззаконие свое, чтобы возненавидеть его".4-5.- От отсутствия в нечестивом страха Божия зависит и то, что все его слова, поступки и помыслы направлены к неправде, лукавству и злу. Так как деятельность нечестивого имеет целью личный интерес, мелочный, то и приемы его действий основаны на лжи, строении козней, чему он отдается даже в ночное время - время покоя для других людей.6-7.- Бог управляет миром по законам милости и правды. "Милость и истина Его до облаков и неба; правда, как горы, и судьбы - бездна великая". Сравнения, употребленные автором, имеют целью показать, что в Боге - вся истина и вся правда и что только ими Он управляет всем миром, человеком и скотом.8."Сыны человеческие" - все люди. "В тени крыл" - под сенью, покровительством Бога - тоже, что и под крыльями наседки, которая ревниво оберегает своих птенцов. Так и Бог печется о всем живущем и особенно о человеке.9."Тук дома Твоего", "поток сладостей" - образы, указывающие на богатые дары природы, которые даны в пользование человеку.10."Во свете Твоем мы видим свет". Так как ранее говорилось о внешних богатых источниках счастливого существования на земле, которые получаются от Бога, то означенное выражение должно, согласно с контекстом речи, понимать так: нашим благополучием ("видим свет") мы обязаны Твоей милости ("во свете Твоем").12."Да не наступит на меня нога гордыни". - Источник праведности человека заключается в страхе Божием. Гордыня - свойство, противоположное ему. Она поддерживает в человеке стремление жить по своей воле и влечениям, а не в согласии с заповедями Господа. Смысл выражения тогда будет таким: сохрани меня, Господи, от своеволия, как причины отчуждения человека от Тебя, ибо тогда Ты не будешь хранить меня. Можно разуметь под гордыней вообще человека нечестивого, и весь стих представит молитву к Богу о спасении от неправедных врагов.13.Если Господь выступит на защиту праведного, то там, где Он поразит нечестивых, последние "не встанут", т. е. будут уничтожены совершенно.



