- 1. God is our refuge and strength: a very present helpe in trouble.
- 2. Therfore will not we feare, though the earth be remoued: and though the mountaines be caried into the midst of the sea.
- 3. Though the waters thereof roare, and be troubled, though the mountaines shake with the swelling thereof. Selah.
- 4. There is a riuer, the streames wherof shall make glad the citie of God: the holy place of the Tabernacles of the most High.
- 5. God is in the midst of her: she shal not be moued; God shall helpe her, and that right early.
- 6. The heathen raged, the kingdomes were mooued: he vttered his voyce, the earth melted.
- 7. The Lord of hosts is with vs; the God of Iacob is our refuge. Selah.
- 8. Come, behold the workes of the Lord, what desolations hee hath made in the earth.
- 9. He maketh warres to cease vnto the end of the earth: hee breaketh the bow, and cutteth the speare in sunder, he burneth the chariot in the fire.
- 10. Be stil, and know that I am God: I will bee exalted among the heathen, I will be exalted in the earth.
- 11. The Lord of hosts is with vs; the God of Iacob is our refuge. Selah.
2.В поражении языческих народов писатель псалма видел ясное доказательство, что Бог еврейский есть истинный Бог. В этом, по нему, должны фактически убедиться и все языческие племена, почему писатель вместе с собою приглашает и их радоваться, так как они узнали теперь, где есть истинный Бог.4."Покорить под ноги" - совершенно обессилить, сделать врага безвредным и неопасным.5."Избрал нам наследие", т. е. Палестину, которую Бог назначил во владение еврейского народа. Это наследие есть "краса Иакова", еврей гордится Палестиной, как богатым и плодородным (краем) уделом.6.Восхождение Господа - несение Кивота Завета после выступления на врагов в храм Иерусалимский. Это шествие обыкновенно сопровождалось пением гимнов с аккомпанементом музыкальных инструментов.8."Пойте все разумно" - обдуманно, достойно Бога.10."Князья народов собрались к народу Бога Авраамова" с завоевательными целями. Этими народами управляли их "щиты" - военачальники и цари, на опытность и силу которых надеялись войска. Но так как эти щиты - "Божии", получают эту власть с ведома и попущения Господа, т. е. от Него зависят, то в борьбе с этим Богом они, как слабейшие и зависимые, естественно должны погибнуть, что и случилось: "Он превознесен над ними".



