- 1. Give ear to my prayer, O God; and hide not thyself from my supplication.
- 2. Attend unto me, and hear me: I mourn in my complaint, and make a noise;
- 3. Because of the voice of the enemy, because of the oppression of the wicked: for they cast iniquity upon me, and in wrath they hate me.
- 4. My heart is sore pained within me: and the terrors of death are fallen upon me.
- 5. Fearfulness and trembling are come upon me, and horror hath overwhelmed me.
- 6. And I said, Oh that I had wings like a dove! for then would I fly away, and be at rest.
- 7. Lo, then would I wander far off, and remain in the wilderness. Selah.
- 8. I would hasten my escape from the windy storm and tempest.
- 9. Destroy, O Lord, and divide their tongues: for I have seen violence and strife in the city.
- 10. Day and night they go about it upon the walls thereof: mischief also and sorrow are in the midst of it.
- 11. Wickedness is in the midst thereof: deceit and guile depart not from her streets.
- 12. For it was not an enemy that reproached me; then I could have borne it: neither was it he that hated me that did magnify himself against me; then I would have hid myself from him:
- 13. But it was thou, a man mine equal, my guide, and mine acquaintance.
- 14. We took sweet counsel together, and walked unto the house of God in company.
- 15. Let death seize upon them, and let them go down quick into hell: for wickedness is in their dwellings, and among them.
- 16. As for me, I will call upon God; and the LORD shall save me.
- 17. Evening, and morning, and at noon, will I pray, and cry aloud: and he shall hear my voice.
- 18. He hath delivered my soul in peace from the battle that was against me: for there were many with me.
- 19. God shall hear, and afflict them, even he that abideth of old. Selah. Because they have no changes, therefore they fear not God.
- 20. He hath put forth his hands against such as be at peace with him: he hath broken his covenant.
- 21. The words of his mouth were smoother than butter, but war was in his heart: his words were softer than oil, yet were they drawn swords.
- 22. Cast thy burden upon the LORD, and he shall sustain thee: he shall never suffer the righteous to be moved.
- 23. But thou, O God, shalt bring them down into the pit of destruction: bloody and deceitful men shall not live out half their days; but I will trust in thee.
2."Человек хочет поглотить меня". Словом "человек" Давид обозначает филистимлян, среди которых ему пришлось вращаться и которые не могли быть благосклонно настроены к нему, как недавнему победителю Голиафа. Они могли подозрительно относиться к нему и видеть в нем шпиона со стороны враждебного к ним еврейского народа, а потому зорко следили за его словами и поступками.5."В Боге восхвалю я слово Его". Под "словом" разумеется определение Божие относительно Давида, по которому он был предназначен сделаться царем еврейского народа. "Восхвалять" - благодарить, прославлять. Давид благодарит Бога за такое определение о нем не потому, чтобы находил здесь удовлетворение своему тщеславию, а потому, что видел о нем благоволение к себе Господа, почему у него, жившего среди филистимлян, злых врагов своего народа, не колеблется вера в свое спасение: Бог, давший о нем такое слово, не оставит его неосуществленным и, значит, спасет Давида, поэтому-то Давид и говорит: "не боюсь, что сделает мне плоть?"8.Бог правосуден. В отношениях окружающих Давида филистимлян он видит несправедливую вражду, незаслуженную им, как невинным и невольным изгнанником из своей родины. Враждебное отношение питали не только к нему, но и ко всем евреям, и не только филистимляне, но и все язычники, поэтому молитва Давида о своем спасении переходит в молитву и за свой народ: "во гневе низложи, Боже, народы" (языческие).9.Характеристика бдительного отношения Бога к человеку. Все страдания последнего как бы исчисляются Господом ("исчислены мои скитания"), Господь хранит их как бы в сосуде: он как бы записывает все, чем незаслуженно обижен человек.13.Обеты, данные Давидом пред Богом, указаны в следующем стихе.14.Ходить "пред лицем Божиим во свете живых" - значит своими поступками ни в чем не оскорблять и не нарушать велений Господа, руководиться всегда памятованием, что Господь видит, лицо Его обращено к человеку. "Во свете живых" можно бы передать "для просвещения живущих", т. е. деятельность человека, согласная с Божественной волей, важна не как только выражение искренности его воззрений, но и как средство религиозно-нравственного просвещения других людей.



