- 1. LORD, I cry unto thee: make haste unto me; give ear unto my voice, when I cry unto thee.
- 2. Let my prayer be set forth before thee as incense; and the lifting up of my hands as the evening sacrifice.
- 3. Set a watch, O LORD, before my mouth; keep the door of my lips.
- 4. Incline not my heart to any evil thing, to practise wicked works with men that work iniquity: and let me not eat of their dainties.
- 5. Let the righteous smite me; it shall be a kindness: and let him reprove me; it shall be an excellent oil, which shall not break my head: for yet my prayer also shall be in their calamities.
- 6. When their judges are overthrown in stony places, they shall hear my words; for they are sweet.
- 7. Our bones are scattered at the grave
- 8. But mine eyes are unto thee, O GOD the Lord: in thee is my trust; leave not my soul destitute.
- 9. Keep me from the snares which they have laid for me, and the gins of the workers of iniquity.
- 10. Let the wicked fall into their own nets, whilst that I withal escape.
2."Излил... моление" - указывает на постоянную усиленную молитву Давида к Богу.3-6.- "Изнемогал... дух" - когда я терял мужество, Ты, Господи, "знал стезю мою" - полюбил, одобрил мои действия, оказывал мне защиту и благоволение. - "Никто не признает меня" - не было никого из людей, кто бы был ко мне близок, от меня все сторонились. - "Не стало для меня убежища" - мне некуда было бежать, чтобы укрыться от врагов, почему я только в Тебе и ищу защиты.7."Выведи из темницы душу мою" - избавь меня от тяжелых бедствий, от стесненного положения, чтобы я мог славословить Тебя. Ко мне тогда (по миновании бедствий) присоединятся все праведники, которые ждут, наблюдают за ходом моей судьбы, чтобы, когда Ты "явишь мне благодеяние" - защитишь меня и воздашь должное моим врагам, присоединиться ко мне для Твоего восхваления.
Псалмы 140 и 141 употребляются на вечерне. Как и в 129 псалме здесь излагается молитва к Богу о спасении от бедствий, об исправлении молитвы на подобие "жертвы вечерней" (Пс 140:2) и об избавлении из всеми оставленного положения, беззащитного, каким бывает человек во время сна - (образ Ветхого Завета).



