- 0. To him that excelleth.<br>
A Psalme or song of Dauid. - 1. O God, praise waiteth for thee in Zion, and vnto thee shall the vowe be perfourmed.
- 2. Because thou hearest the prayer, vnto thee shall all flesh come.
- 3. Wicked deedes haue preuailed against me: but thou wilt be mercifull vnto our transgressions.
- 4. Blessed is he, whom thou chusest and causest to come to thee: he shall dwell in thy courtes, and we shall be satisfied with the pleasures of thine House, euen of thine holy Temple.
- 5. O God of our saluation, thou wilt answere vs with fearefull signes in thy righteousnes, O thou the hope of all the ends of the earth, and of them that are farre off in the sea.
- 6. He stablisheth the mountaines by his power: and is girded about with strength.
- 7. He appeaseth the noyse of the seas and the noyse of the waues thereof, and the tumults of the people.
- 8. They also, that dwell in the vttermost parts of the earth, shalbe afraide of thy signes: thou shalt make the East and the West to reioyce.
- 9. Thou visitest the earth, and waterest it: thou makest it very riche: the Riuer of God is full of water: thou preparest them corne: for so thou appointest it.
- 10. Thou waterest abundantly the furrowes thereof: thou causest the raine to descende into the valleies thereof: thou makest it soft with showres, and blessest the bud thereof.
- 11. Thou crownest ye yeere with thy goodnesse, and thy steppes droppe fatnesse.
- 12. They drop vpon the pastures of the wildernesse: and the hils shalbe compassed with gladnes.
- 13. The pastures are clad with sheepe: the valleis also shalbe couered with corne: therefore they shoute for ioye, and sing.
1."Воскликните Богу, вся земля". Под землею разумеются не произведения земли, не природа физическая, а ее - сознательные обитатели, люди.3."По множеству силы Твоей, покорятся Тебе враги Твои". Покорение и подчинение врагов Господу зависит оттого, что у Него "множество" силы, в Его руках всемогущество, а потому никто из людей не в состоянии противостоять ему.5.К поклонению и воздаянию хвалы Богу приглашаются "все народы", т. е. и язычники. Последние степень величия Бога и Его всемогущества могли определять не по Его духовному и благодатному воздействию на еврея и еврейский народ, так как такое воздействие, касаясь внутренней стороны жизни человека, может быть как не известно, так и не выразительно для неверующего, а судили по внешним фактам обнаружения Его несокрушимой силы. Поэтому "страшные" дела Господа прежде всего привлекали внимание язычника. Такими же страшными делами полна история еврейского народа, как в прошлом, когда Господь чудесно оказывал ему покровительство в, по-видимому, неизбежной гибели, напр., при выходе из Египта, так и сейчас - в уничтожении войска ассириян.7.Господь вечен, вечна и несокрушима сила Его господства над всеми народами.10-12.- Описание образное недавней осады Иерусалима ассириянами, когда евреи находились - в "огне" (образ силы бедствий) и в "воде" (символ обилия бедствий), но от всех их Господь избавил.17.Молитва, произнесенная Езекией в храме пред Господом, была исповеданием Его величия и истинности (см. (4Цар 19:15-19).18.Молитва Езекии была услышана Господом потому, что в его сердце не было "беззакония", она составляла искреннее излияние его веры и чистого чувства.



