- 0. A Psalme to giue instruction,<br>
committed to Asaph. - 1. O God, why hast thou put vs away for euer? why is thy wrath kindled against the sheepe of thy pasture?
- 2. Thinke vpon thy Congregation, which thou hast possessed of olde, and on the rod of thine inheritance, which thou hast redeemed, and on this mount Zion, wherein thou hast dwelt.
- 3. Lift vp thy strokes, that thou mayest for euer destroy euery enemie that doeth euill to the Sanctuarie.
- 4. Thine aduersaries roare in the middes of thy Congregation, and set vp their banners for signes.
- 5. He that lifted the axes vpon the thicke trees, was renowmed, as one, that brought a thing to perfection:
- 6. But nowe they breake downe the carued worke thereof with axes and hammers.
- 7. They haue cast thy Sanctuarie into the fire, and rased it to the grounde, and haue defiled the dwelling place of thy Name.
- 8. They saide in their hearts, Let vs destroy them altogether: they haue burnt all the Synagogues of God in the land.
- 9. We see not our signes: there is not one Prophet more, nor any with vs that knoweth howe long.
- 10. O God, howe long shall the aduersarie reproche thee? shall the enemie blaspheme thy Name for euer?
- 11. Why withdrawest thou thine hand, euen thy right hand? drawe it out of thy bosome, and consume them.
- 12. Euen God is my King of olde, working saluation in the middes of the earth.
- 13. Thou didest deuide the sea by thy power: thou brakest the heads of the dragons in the waters.
- 14. Thou brakest the head of Liuiathan in pieces, and gauest him to be meate for the people in wildernesse.
- 15. Thou brakest vp the fountaine and riuer: thou dryedst vp mightie riuers.
- 16. The day is thine, and the night is thine: thou hast prepared the light and the sunne.
- 17. Thou hast set all the borders of the earth: thou hast made summer and winter.
- 18. Remember this, that the enemie hath reproched the Lorde, and the foolish people hath blasphemed thy Name.
- 19. Giue not the soule of thy turtle doue vnto the beast, and forget not the Congregation of thy poore for euer.
- 20. Consider thy couenant: for the darke places of the earth are full of the habitations of the cruell.
- 21. Oh let not the oppressed returne ashamed, but let the poore and needie prayse thy Name.
- 22. Arise, O God: mainteine thine owne cause: remember thy dayly reproche by the foolish man.
- 23. Forget not the voyce of thine enemies: for the tumult of them, that rise against thee, ascendeth continually.
2.Приближение врагов и начало осады Иерусалима было встречено евреями торжественными гимнами в честь Бога, где они "возвещали" Его чудеса в прошлой истории своего народа. Такой же помощи от Бога они ожидали и в настоящей близкой опасности, почему говорили, "что имя Господне близко", что близок день, когда Он чудесно проявит свою помощь над народом.3-4.- ст. представляется говорящим Бог. Он произнесет Свой суд в назначенное Им время и суд справедливый, когда воздастся каждому то, что он заслуживает. На кого должна излиться кара Божия, видно из последующих слов, "Земля колеблется", т. е. все жители Иерусалима пришли в трепет при появлении грозных и многочисленных полчищ Сеннахирима. Господь "утвердит столпы ее", не даст врагам расшатать могущество и силу Идеи. Так как "столпами" Иудеи, на которых покоилось ее величие и значение, было имя Иеговы, то утвердить столпы, значит - не дать в посмеяние этого великого имени и держащихся его. Известно, что Рапсак, полководец Сеннахирима, издевался над верой евреев в Иегову.5."Безумствующие" - ассирияне, богохульно относившиеся к Иегове. - "Не поднимайте рога" - не думайте много о своей силе и непобедимости. Рог символ силы.7-8.- Вера евреев в получение защиты ("возвышение") покоится не на ожидании человеческой помощи от народов, живущих от Иудеи на восток, запад или на пустыню (точнее можно бы перевести "не от скал пустыни", т. е. от Идумеи), а на вере в одного Господа, от Которого только и зависит "унижение или возвышение". При перечислении стран света не упоминается север потому, что отсюда-то и шли ассирияне. Ожидать евреям защиты от каких-либо соседних народов невозможно было, потому что последние всегда враждебно относились к ним и эти чувства, конечно, не изменились с нападением ассириян.9.Под "чашей смешения" - чашей вина с подмесями разных пряностей, которые на Востоке обычно добавляли к вину для усиления опьяняющего его свойства, разумеется чаша Господнего гнева, которой он напоит врагов Иерусалима, т. е. ассириян. Враги выпьют даже "дрожжи", отстой в чаше, самый крепкий и одуряющий.10-11.- От этой чаши сломится их сила ("роги нечестивых"), а праведник вознесется.
Действительно, гибель врагов под Иерусалимом сделало имя Иеговы и еврейского народа грозным, и многие языческие народы приносили тогда дары Езекии (2Пар 32:23).



