< предыдущая глава   следующая глава >
Глава 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80

Глава 55

  • Закрыть сопоставления
  • 0. To him that excelleth on Neginoth.<br>
    A Psalme of Dauid to giue instruction.
  • 1. Heare my prayer, O God, and hide not thy selfe from my supplication.
  • 2. Hearken vnto me, &amp; answere me: I mourne in my prayer, and make a noyse,
  • 3. For the voyce of the enemie, and for the vexation of ye wicked, because they haue brought iniquitie vpon me, and furiously hate me.
  • 4. Mine heart trembleth within mee, and the terrours of death are fallen vpon me.
  • 5. Feare and trembling are come vpon mee, and an horrible feare hath couered me.
  • 6. And I said, Oh that I had wings like a doue: then would I flie away and rest.
  • 7. Beholde, I woulde take my flight farre off, and lodge in the wildernes. Selah.
  • 8. Hee would make haste for my deliuerance from the stormie winde and tempest.
  • 9. Destroy, O Lord, and deuide their tongues: for I haue seene crueltie and strife in the citie.
  • 10. Day and night they goe about it vpon the walles thereof: both iniquitie and mischiefe are in the middes of it.
  • 11. Wickednes is in the middes thereof: deceit and guile depart not from her streetes.
  • 12. Surely mine enemie did not defame mee: for I could haue borne it: neither did mine aduersarie exalt himselfe against mee: for I would haue hid me from him.
  • 13. But it was thou, O man, euen my companion, my guide and my familiar:
  • 14. Which delited in consulting together, and went into the House of God as companions.
  • 15. Let death sense vpon them: let them goe downe quicke into the graue: for wickednes is in their dwellings, euen in the middes of them.
  • 16. But I will call vnto God, and the Lord will saue me.
  • 17. Euening and morning, and at noone will I pray, and make a noyse, &amp; he wil heare my voice.
  • 18. He hath deliuered my soule in peace fro the battel, that was against me: for many were with me.
  • 19. God shall heare and afflict them, euen hee that reigneth of olde, Selah. because they haue no changes, therefore they feare not God.
  • 20. Hee layed his hande vpon such, as be at peace with him, and he brake his couenant.
  • 21. The wordes of his mouth were softer then butter, yet warre was in his heart: his words were more gentle then oyle, yet they were swordes.
  • 22. Cast thy burden vpon the Lorde, and hee shall nourish thee: he wil not suffer the righteous to fall for euer.
  • 23. And thou, O God, shalt bring them downe into the pitte of corruption: the bloudie, and deceitfull men shall not liue halfe their dayes: but I will trust in thee.

2."Человек хочет поглотить меня". Словом "человек" Давид обозначает филистимлян, среди которых ему пришлось вращаться и которые не могли быть благосклонно настроены к нему, как недавнему победителю Голиафа. Они могли подозрительно относиться к нему и видеть в нем шпиона со стороны враждебного к ним еврейского народа, а потому зорко следили за его словами и поступками.

5.Боге восхвалю я слово Его". Под "словом" разумеется определение Божие относительно Давида, по которому он был предназначен сделаться царем еврейского народа. "Восхвалять" - благодарить, прославлять. Давид благодарит Бога за такое определение о нем не потому, чтобы находил здесь удовлетворение своему тщеславию, а потому, что видел о нем благоволение к себе Господа, почему у него, жившего среди филистимлян, злых врагов своего народа, не колеблется вера в свое спасение: Бог, давший о нем такое слово, не оставит его неосуществленным и, значит, спасет Давида, поэтому-то Давид и говорит: "не боюсь, что сделает мне плоть?"

8.Бог правосуден. В отношениях окружающих Давида филистимлян он видит несправедливую вражду, незаслуженную им, как невинным и невольным изгнанником из своей родины. Враждебное отношение питали не только к нему, но и ко всем евреям, и не только филистимляне, но и все язычники, поэтому молитва Давида о своем спасении переходит в молитву и за свой народ: "во гневе низложи, Боже, народы" (языческие).

9.Характеристика бдительного отношения Бога к человеку. Все страдания последнего как бы исчисляются Господом ("исчислены мои скитания"), Господь хранит их как бы в сосуде: он как бы записывает все, чем незаслуженно обижен человек.

13.Обеты, данные Давидом пред Богом, указаны в следующем стихе.

14.Ходить "пред лицем Божиим во свете живых" - значит своими поступками ни в чем не оскорблять и не нарушать велений Господа, руководиться всегда памятованием, что Господь видит, лицо Его обращено к человеку. "Во свете живых" можно бы передать "для просвещения живущих", т. е. деятельность человека, согласная с Божественной волей, важна не как только выражение искренности его воззрений, но и как средство религиозно-нравственного просвещения других людей.