< предыдущая глава   следующая глава >
Глава 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51

Глава 19

  • Закрыть сопоставления
  • 1. &lt;To the chief music-maker. A Psalm. Of David.&gt;<br>
    The heavens are sounding the glory of God; the arch of the sky makes clear the work of his hands.
  • 2. Day after day it sends out its word, and night after night it gives knowledge.
  • 3. There are no words or language; their voice makes no sound.
  • 4. Their line has gone out through all the earth, and their words to the end of the world. In them has he put a tent for the sun,
  • 5. Who is like a newly married man coming from his bride-tent, and is glad like a strong runner starting on his way.
  • 6. His going out is from the end of the heaven, and his circle to the ends of it; there is nothing which is not open to his heat.
  • 7. The law of the Lord is good, giving new life to the soul: the witness of the Lord is certain, giving wisdom to the foolish.
  • 8. The orders of the Lord are right, making glad the heart: the rule of the Lord is holy, giving light to the eyes.
  • 9. The fear of the Lord is clean, and has no end; the decisions of the Lord are true and full of righteousness.
  • 10. More to be desired are they than gold, even than much shining gold; sweeter than the dropping honey.
  • 11. By them is your servant made conscious of danger, and in keeping them there is great reward.
  • 12. Who has full knowledge of his errors? make me clean from secret evil.
  • 13. Keep your servant back from sins of pride; let them not have rule over me: then will I be upright and free from great sin.
  • 14. Let the words of my mouth and the thoughts of my heart be pleasing in your eyes, O Lord, my strength and my salvation.

1.В обоих псалмах говорится о Давиде в третьем лице. Мы сказали, что псалмы представляют молитву за Давида народа. Можно считать эти псалмы даже и молитвой Давида о себе самом. Говорить о себе в третьем лице не представляет особенности и исключительности такой формы; подобное мы встречаем, напр., и в (Пс 17:51), в (Пс 71:1) и др.

2.Да услышит Господь молитву царя о помощи в борьбе с врагом (2-6)! Народ надеется не на свою силу, а на Бога, и враги его пали (7-10).

4."Да воспомянет все жертвоприношения... соделает тучным", - пусть всякая жертва, приносимая Давидом, вызовет благоволение со стороны Бога к нему. Тучное (жирное) животное, приносимое в жертву, свидетельствовало о благочестии и благоговении приносящего, так как оно показывало, что человек жертвует Богу самое дорогое из своих животных.

5."Намерения" - план; пусть Господь даст возможность Давиду удачно выполнить свой план борьбы с врагами.

7."Ныне познал я" - прешедшее вместо будущего; ныне, т. е. в настоящую войну с сиро-аммонитянами, обнаружится как любит ("спасает... отвечает") Господь своего помазанника. Евреи жаждут божественной помощи, так как военные силы борющихся сторон неравны: "иные", т. е. враги, обладали большим количеством боевых колесниц, чему евреи могут противопоставить только свою веру в Бога и надежду на Его помощь.