- 1. <To the chief music-maker. Of the sons of Korah; put to Alamoth. A Song.><br>
God is our harbour and our strength, a very present help in trouble. - 2. For this cause we will have no fear, even though the earth is changed, and though the mountains are moved in the heart of the sea;
- 3. Though its waters are sounding and troubled, and though the mountains are shaking with their violent motion. (Selah.)
- 4. There is a river whose streams make glad the resting-place of God, the holy place of the tents of the Most High.
- 5. God has taken his place in her; she will not be moved: he will come to her help at the dawn of morning.
- 6. The nations were angry, the kingdoms were moved; at the sound of his voice the earth became like wax.
- 7. The Lord of armies is with us; the God of Jacob is our high tower. (Selah.)
- 8. Come, see the works of the Lord, the destruction which he has made in the earth.
- 9. He puts an end to wars over all the earth; by him the bow is broken, and the spear cut in two, and the carriage burned in the fire.
- 10. Be at peace in the knowledge that I am God: I will be lifted up among the nations, I will be honoured through all the earth.
- 11. The Lord of armies is with us; the God of Jacob is our high tower. (Selah.)
2.В поражении языческих народов писатель псалма видел ясное доказательство, что Бог еврейский есть истинный Бог. В этом, по нему, должны фактически убедиться и все языческие племена, почему писатель вместе с собою приглашает и их радоваться, так как они узнали теперь, где есть истинный Бог.4."Покорить под ноги" - совершенно обессилить, сделать врага безвредным и неопасным.5."Избрал нам наследие", т. е. Палестину, которую Бог назначил во владение еврейского народа. Это наследие есть "краса Иакова", еврей гордится Палестиной, как богатым и плодородным (краем) уделом.6.Восхождение Господа - несение Кивота Завета после выступления на врагов в храм Иерусалимский. Это шествие обыкновенно сопровождалось пением гимнов с аккомпанементом музыкальных инструментов.8."Пойте все разумно" - обдуманно, достойно Бога.10."Князья народов собрались к народу Бога Авраамова" с завоевательными целями. Этими народами управляли их "щиты" - военачальники и цари, на опытность и силу которых надеялись войска. Но так как эти щиты - "Божии", получают эту власть с ведома и попущения Господа, т. е. от Него зависят, то в борьбе с этим Богом они, как слабейшие и зависимые, естественно должны погибнуть, что и случилось: "Он превознесен над ними".



