- 1. Giue eare to my prayer, O God: and hide not thy selfe from my supplication.
- 2. Attend vnto me, and heare me: I mourne in my complaint, and make a noise.
- 3. Because of the voyce of the enemie, because of the oppression of the wicked: for they cast iniquitie vpon me, and in wrath they hate me.
- 4. My heart is sore pained within me: and the terrours of death are fallen vpon me.
- 5. Fearefulnesse and trembling are come vpon me, and horrour hath ouerwhelmed me.
- 6. And I said, O that I had wings like a doue; for then would I flee away and be at rest.
- 7. Loe, then would I wander farre off, and remaine in the wildernesse. Selah.
- 8. I would hasten my escape from the windie storme, and tempest.
- 9. Destroy, O Lord, and diuide their tongues: for I haue seene violence and strife in the citie.
- 10. Day and night they goe about it vpon the walles thereof: mischiefe also and sorrow are in the midst of it.
- 11. Wickednesse is in the midst thereof: deceite and guile depart not from her streets.
- 12. For it was not an enemie that reproached me, then I could haue borne it, neither was it hee that hated me, that did magnifie himselfe against me, then I would haue hid my selfe from him.
- 13. But it was thou, a man, mine equal, my guide, and mine acquaintance.
- 14. Wee tooke sweet counsell together, and walked vnto the house of God in companie.
- 15. Let death seaze vpon them, and let them goe downe quicke into hell: for wickednes is in their dwellings, and among them.
- 16. As for me, I will call vpon God: and the Lord shall saue me.
- 17. Euening and morning, and at noone will I pray, and crie aloud: and he shall heare my voyce.
- 18. He hath deliuered my soule in peace from the battell that was against me: for there were many with me.
- 19. God shall heare and afflict them, euen he that abideth of old, Selah: because they haue no changes, therefore they feare not God.
- 20. He hath put foorth his handes against such as be at peace with him: he hath broken his couenant.
- 21. The words of his mouth were smoother then butter, but warre was in his heart: his words were softer then oyle, yet were they drawen swords.
- 22. Cast thy burden vpon the Lord, and he shall sustaine thee: hee shall neuer suffer the righteous to bee moued.
- 23. But thou, O God, shalt bring them downe into the pit of destruction: Bloody and deceitfull men shall not liue out halfe their dayes, but I will trust in thee.
2."Человек хочет поглотить меня". Словом "человек" Давид обозначает филистимлян, среди которых ему пришлось вращаться и которые не могли быть благосклонно настроены к нему, как недавнему победителю Голиафа. Они могли подозрительно относиться к нему и видеть в нем шпиона со стороны враждебного к ним еврейского народа, а потому зорко следили за его словами и поступками.5."В Боге восхвалю я слово Его". Под "словом" разумеется определение Божие относительно Давида, по которому он был предназначен сделаться царем еврейского народа. "Восхвалять" - благодарить, прославлять. Давид благодарит Бога за такое определение о нем не потому, чтобы находил здесь удовлетворение своему тщеславию, а потому, что видел о нем благоволение к себе Господа, почему у него, жившего среди филистимлян, злых врагов своего народа, не колеблется вера в свое спасение: Бог, давший о нем такое слово, не оставит его неосуществленным и, значит, спасет Давида, поэтому-то Давид и говорит: "не боюсь, что сделает мне плоть?"8.Бог правосуден. В отношениях окружающих Давида филистимлян он видит несправедливую вражду, незаслуженную им, как невинным и невольным изгнанником из своей родины. Враждебное отношение питали не только к нему, но и ко всем евреям, и не только филистимляне, но и все язычники, поэтому молитва Давида о своем спасении переходит в молитву и за свой народ: "во гневе низложи, Боже, народы" (языческие).9.Характеристика бдительного отношения Бога к человеку. Все страдания последнего как бы исчисляются Господом ("исчислены мои скитания"), Господь хранит их как бы в сосуде: он как бы записывает все, чем незаслуженно обижен человек.13.Обеты, данные Давидом пред Богом, указаны в следующем стихе.14.Ходить "пред лицем Божиим во свете живых" - значит своими поступками ни в чем не оскорблять и не нарушать велений Господа, руководиться всегда памятованием, что Господь видит, лицо Его обращено к человеку. "Во свете живых" можно бы передать "для просвещения живущих", т. е. деятельность человека, согласная с Божественной волей, важна не как только выражение искренности его воззрений, но и как средство религиозно-нравственного просвещения других людей.



