< предыдущая глава   следующая глава >
Глава 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80

Глава 55

  • Закрыть сопоставления
  • 1. Giue eare to my prayer, O God: and hide not thy selfe from my supplication.
  • 2. Attend vnto me, and heare me: I mourne in my complaint, and make a noise.
  • 3. Because of the voyce of the enemie, because of the oppression of the wicked: for they cast iniquitie vpon me, and in wrath they hate me.
  • 4. My heart is sore pained within me: and the terrours of death are fallen vpon me.
  • 5. Fearefulnesse and trembling are come vpon me, and horrour hath ouerwhelmed me.
  • 6. And I said, O that I had wings like a doue; for then would I flee away and be at rest.
  • 7. Loe, then would I wander farre off, and remaine in the wildernesse. Selah.
  • 8. I would hasten my escape from the windie storme, and tempest.
  • 9. Destroy, O Lord, and diuide their tongues: for I haue seene violence and strife in the citie.
  • 10. Day and night they goe about it vpon the walles thereof: mischiefe also and sorrow are in the midst of it.
  • 11. Wickednesse is in the midst thereof: deceite and guile depart not from her streets.
  • 12. For it was not an enemie that reproached me, then I could haue borne it, neither was it hee that hated me, that did magnifie himselfe against me, then I would haue hid my selfe from him.
  • 13. But it was thou, a man, mine equal, my guide, and mine acquaintance.
  • 14. Wee tooke sweet counsell together, and walked vnto the house of God in companie.
  • 15. Let death seaze vpon them, and let them goe downe quicke into hell: for wickednes is in their dwellings, and among them.
  • 16. As for me, I will call vpon God: and the Lord shall saue me.
  • 17. Euening and morning, and at noone will I pray, and crie aloud: and he shall heare my voyce.
  • 18. He hath deliuered my soule in peace from the battell that was against me: for there were many with me.
  • 19. God shall heare and afflict them, euen he that abideth of old, Selah: because they haue no changes, therefore they feare not God.
  • 20. He hath put foorth his handes against such as be at peace with him: he hath broken his couenant.
  • 21. The words of his mouth were smoother then butter, but warre was in his heart: his words were softer then oyle, yet were they drawen swords.
  • 22. Cast thy burden vpon the Lord, and he shall sustaine thee: hee shall neuer suffer the righteous to bee moued.
  • 23. But thou, O God, shalt bring them downe into the pit of destruction: Bloody and deceitfull men shall not liue out halfe their dayes, but I will trust in thee.

2."Человек хочет поглотить меня". Словом "человек" Давид обозначает филистимлян, среди которых ему пришлось вращаться и которые не могли быть благосклонно настроены к нему, как недавнему победителю Голиафа. Они могли подозрительно относиться к нему и видеть в нем шпиона со стороны враждебного к ним еврейского народа, а потому зорко следили за его словами и поступками.

5.Боге восхвалю я слово Его". Под "словом" разумеется определение Божие относительно Давида, по которому он был предназначен сделаться царем еврейского народа. "Восхвалять" - благодарить, прославлять. Давид благодарит Бога за такое определение о нем не потому, чтобы находил здесь удовлетворение своему тщеславию, а потому, что видел о нем благоволение к себе Господа, почему у него, жившего среди филистимлян, злых врагов своего народа, не колеблется вера в свое спасение: Бог, давший о нем такое слово, не оставит его неосуществленным и, значит, спасет Давида, поэтому-то Давид и говорит: "не боюсь, что сделает мне плоть?"

8.Бог правосуден. В отношениях окружающих Давида филистимлян он видит несправедливую вражду, незаслуженную им, как невинным и невольным изгнанником из своей родины. Враждебное отношение питали не только к нему, но и ко всем евреям, и не только филистимляне, но и все язычники, поэтому молитва Давида о своем спасении переходит в молитву и за свой народ: "во гневе низложи, Боже, народы" (языческие).

9.Характеристика бдительного отношения Бога к человеку. Все страдания последнего как бы исчисляются Господом ("исчислены мои скитания"), Господь хранит их как бы в сосуде: он как бы записывает все, чем незаслуженно обижен человек.

13.Обеты, данные Давидом пред Богом, указаны в следующем стихе.

14.Ходить "пред лицем Божиим во свете живых" - значит своими поступками ни в чем не оскорблять и не нарушать велений Господа, руководиться всегда памятованием, что Господь видит, лицо Его обращено к человеку. "Во свете живых" можно бы передать "для просвещения живущих", т. е. деятельность человека, согласная с Божественной волей, важна не как только выражение искренности его воззрений, но и как средство религиозно-нравственного просвещения других людей.