- 1. {To the chief Musician. A Psalm of David.}<br>
The heavens declare the glory of �God; and the expanse sheweth the work of his hands. - 2. Day unto day uttereth speech, and night unto night sheweth knowledge.
- 3. There is no speech and there are no words, yet their voice is heard.
- 4. Their line is gone out through all the earth, and their language to the extremity of the world. In them hath he set a tent for the sun,
- 5. And he is as a bridegroom going forth from his chamber; he rejoiceth as a strong man to run the race.
- 6. His going forth is from the end of the heavens, and his circuit unto the ends of it; and there is nothing hid from the heat thereof.
- 7. The law of Jehovah is perfect, restoring the soul; the testimony of Jehovah is sure, making wise the simple;
- 8. The precepts of Jehovah are right, rejoicing the heart; the commandment of Jehovah is pure, enlightening the eyes;
- 9. The fear of Jehovah is clean, enduring for ever; the judgments of Jehovah are truth, they are righteous altogether:
- 10. They are more precious than gold, yea, than much fine gold; and sweeter than honey and the dropping of the honeycomb.
- 11. Moreover, by them is thy servant enlightened; in keeping them there is great reward.
- 12. Who understandeth [his] errors? Purify me from secret [faults].
- 13. Keep back thy servant also from presumptuous [sins]; let them not have dominion over me: then shall I be perfect, and I shall be innocent from great transgression.
- 14. Let the words of my mouth and the meditation of my heart be acceptable in thy sight, O Jehovah, my rock, and my redeemer.
1.В обоих псалмах говорится о Давиде в третьем лице. Мы сказали, что псалмы представляют молитву за Давида народа. Можно считать эти псалмы даже и молитвой Давида о себе самом. Говорить о себе в третьем лице не представляет особенности и исключительности такой формы; подобное мы встречаем, напр., и в (Пс 17:51), в (Пс 71:1) и др.2.Да услышит Господь молитву царя о помощи в борьбе с врагом (2-6)! Народ надеется не на свою силу, а на Бога, и враги его пали (7-10).4."Да воспомянет все жертвоприношения... соделает тучным", - пусть всякая жертва, приносимая Давидом, вызовет благоволение со стороны Бога к нему. Тучное (жирное) животное, приносимое в жертву, свидетельствовало о благочестии и благоговении приносящего, так как оно показывало, что человек жертвует Богу самое дорогое из своих животных.5."Намерения" - план; пусть Господь даст возможность Давиду удачно выполнить свой план борьбы с врагами.7."Ныне познал я" - прешедшее вместо будущего; ныне, т. е. в настоящую войну с сиро-аммонитянами, обнаружится как любит ("спасает... отвечает") Господь своего помазанника.
Евреи жаждут божественной помощи, так как военные силы борющихся сторон неравны: "иные", т. е. враги, обладали большим количеством боевых колесниц, чему евреи могут противопоставить только свою веру в Бога и надежду на Его помощь.



