< предыдущая глава   следующая глава >
Глава 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67

Глава 42

  • Закрыть сопоставления
  • 1. {To the chief Musician. An instruction; of the sons of Korah.}<br>
    As the hart panteth after the water-brooks, so panteth my soul after thee, O God.
  • 2. My soul thirsteth for God, for the living �God: when shall I come and appear before God?
  • 3. My tears have been my bread day and night, while they say unto me all the day, Where is thy God?
  • 4. These things I remember and have poured out my soul within me: how I passed along with the multitude, how I went on with them to the house of God, with the voice of joy and praise, a festive multitude.
  • 5. Why art thou cast down, my soul, and art disquieted in me? hope in God; for I shall yet praise him, [for] the health of his countenance.
  • 6. My God, my soul is cast down within me; therefore do I remember thee from the land of the Jordan, and the Hermons, from mount Mizar.
  • 7. Deep calleth unto deep at the noise of thy cataracts; all thy breakers and thy billows are gone over me.
  • 8. In the day-time will Jehovah command his loving-kindness, and in the night his song shall be with me, a prayer unto the �God of my life.
  • 9. I will say unto �God my rock, Why hast thou forgotten me? why go I mourning because of the oppression of the enemy?
  • 10. As with a crushing in my bones mine adversaries reproach me, while they say unto me all the day, Where is thy God?
  • 11. Why art thou cast down, my soul? and why art thou disquieted within me? hope in God; for I shall yet praise him, [who is] the health of my countenance, and my God.

1."Вступись в тяжбу мою с народом недобрым". Писатель сознает свою невиновность перед преследователями и просит Бога о разбирательстве своего дела. "Народ недобрый" - все, восставшие на Давида и приверженцев его, т. е. сторонники Авессалома. "Под человеком лукавым" можно разуметь Авессалома, возбуждавшего народ ложными обвинениями на Давида.

3."Пошли свет Твой и истину Твою" - пошли Твою милость ("свет"), защити от врагов. "Истина" - верность обетованиям и откровению, по которым праведник заслуживает награды, а грешник - кары. По исполнении этого обетования писатель надеется снова быть на горе Сион в "обителях" Господа, т. е. - при скинии, в местах обитания Господа.