- 1. {To the chief Musician. A Psalm of David; when Nathan the prophet came to him, after he had gone in to Bath-sheba.}<br>
Be gracious unto me, O God, according to thy loving-kindness; according to the abundance of thy tender mercies, blot out my transgressions. - 2. Wash me fully from mine iniquity, and cleanse me from my sin.
- 3. For I acknowledge my transgressions, and my sin is continually before me.
- 4. Against thee, thee only, have I sinned, and done what is evil in thy sight; that thou mayest be justified when thou speakest, be clear when thou judgest.
- 5. Behold, in iniquity was I brought forth, and in sin did my mother conceive me.
- 6. Behold, thou wilt have truth in the inward parts; and in the hidden [part] thou wilt make me to know wisdom.
- 7. Purge me with hyssop, and I shall be clean; wash me, and I shall be whiter than snow.
- 8. Make me to hear gladness and joy; [that] the bones which thou hast broken may rejoice.
- 9. Hide thy face from my sins, and blot out all mine iniquities.
- 10. Create in me a clean heart, O God, and renew a steadfast spirit within me.
- 11. Cast me not away from thy presence, and take not the spirit of thy holiness from me.
- 12. Restore unto me the joy of thy salvation, and let a willing spirit sustain me.
- 13. I will teach transgressors thy ways, and sinners shall return unto thee.
- 14. Deliver me from blood-guiltiness, O God, thou God of my salvation: my tongue shall sing aloud of thy righteousness.
- 15. Lord, open my lips, and my mouth shall declare thy praise.
- 16. For thou desirest not sacrifice; else would I give it: thou hast no pleasure in burnt-offering.
- 17. The sacrifices of God are a broken spirit: a broken and a contrite heart, O God, thou wilt not despise.
- 18. Do good in thy good pleasure unto Zion; build the walls of Jerusalem.
- 19. Then shalt thou have sacrifices of righteousness, burnt-offering, and whole burnt-offering; then shall they offer up bullocks upon thine altar.
2-3.- Донос Доика Саулу Давид называет злодейством потому, что он имел целью завинить Ахимелеха в оказании Давиду помощи, как врагу своего царя, т. е. в сочувствии мятежнику и соучастии с последним. В этом случае он намеренно ложно истолковал поступок Ахимелеха, который не знал истории настоящего бегства Давида и если оказал ему участие, то руководился священным обычаем гостеприимства, а не злодейским умыслом против своего царя; донос Доика, как губивший невинного, был злодейством. - "Милость Божия всегда со мною". Давид верит, что Господь не оставит его своей защитой и донос Доика, рассчитанный на то, чтобы повредить Давиду, будет безрезультатен.7."За то Бог сокрушит тебя вконец" - выражение неопределенное, указывающее или на полную гибель его на земле, на потерю им своего внешнего благополучия и гибель его потомства ("корень из земли живых"), или на вечную гибель и осуждение Богом, когда Доик лишен будет близости к Богу, вечной пред Ним жизни ("земля живых", т. е. праведников), а низойдет в землю забвения, в шеоле.10."Я, как зеленеющая маслина, в доме Божием". Нечестивый погибнет, положение же Давида будет прочным и хорошим, как дерево, зеленеющее при обилии влаги. Эту силу для своего процветания Давид находит "в доме Божием", т. е. от Бога, обитающего в скинии.



