- 1. A man hating sharp words and making his heart hard, will suddenly be broken and will not be made well again.
- 2. When the upright have power, the people are glad; when an evil man is ruler, grief comes on the people.
- 3. A man who is a lover of wisdom is a joy to his father: but he who goes in the company of loose women is a waster of wealth.
- 4. A king, by right rule, makes the land safe; but one full of desires makes it a waste.
- 5. A man who says smooth things to his neighbour is stretching out a net for his steps.
- 6. In the steps of an evil man there is a net for him, but the upright man gets away quickly and is glad.
- 7. The upright man gives attention to the cause of the poor: the evil-doer gives no thought to it.
- 8. Men of pride are the cause of violent acts in a town, but by wise men wrath is turned away.
- 9. If a wise man goes to law with a foolish man, he may be angry or laughing, but there will be no rest.
- 10. Men of blood are haters of the good man, and evil-doers go after his soul.
- 11. A foolish man lets out all his wrath, but a wise man keeps it back quietly.
- 12. If a ruler gives attention to false words, all his servants are evil-doers.
- 13. The poor man and his creditor come face to face: the Lord gives light to their eyes equally.
- 14. The king who is a true judge in the cause of the poor, will be safe for ever on the seat of his power.
- 15. The rod and sharp words give wisdom: but a child who is not guided is a cause of shame to his mother.
- 16. When evil men are in power, wrongdoing is increased; but the upright will have pleasure when they see their downfall.
- 17. Give your son training, and he will give you rest; he will give delight to your soul.
- 18. Where there is no vision, the people are uncontrolled; but he who keeps the law will be happy.
- 19. A servant will not be trained by words; for though the sense of the words is clear to him, he will not give attention.
- 20. Have you seen a man who is quick with his tongue? There is more hope for a foolish man than for him.
- 21. If a servant is gently cared for from his early years, he will become a cause of sorrow in the end.
- 22. An angry man is the cause of fighting, and a man given to wrath does much wrong.
- 23. A man's pride will be the cause of his fall, but he who has a gentle spirit will get honour.
- 24. A man who takes part with a thief has hate for his soul; he is put under oath, but says nothing.
- 25. The fear of man is a cause of danger: but whoever puts his faith in the Lord will have a safe place on high.
- 26. The approval of a ruler is desired by great numbers: but the decision in a man's cause comes from the Lord.
- 27. An evil man is disgusting to the upright, and he who is upright is disgusting to evil-doers.
1-7.- В ст. 1 осуждается глубокая нераскаянность человека, не внимающего никаким вразумлениям откуда бы ни исходили призывы к исправлению: это так часто обличаемая в Пятикнижии, "жестоковыйность" (Исх 32:9); (Исх 33:3); (Исх 34:9); (Втор 9:6); (Втор 31:27) и др.), ср. Притч 28.14. Ст. 2 сн. Притч 28.12,28. Ст. 3 сн. Притч 6.26; Притч 28.7. В ст. 4-7 проявлением нравственного огрубения представляется в особенности неправосудие (ст. 4, 7) и лесть (ст. 5).8-11.- Здесь идет речь об обнаружениях греховности и злобы человеческой в жизни.12-17.- В ст. 12-14 продолжается изображение явлений социальной и, отчасти, политической жизни, а в ст. 15 и 17 говорится о необходимости здравого охранения и надлежащей постановки и самого основания общественной жизни - воспитания детей (ср. Притч 23.13).18-23.- Ст. 18 утверждает необходимость живого пророческого слова в разъяснении и охранении закона; бедность такого слова, а тем, более полное отсутствие его в известные времена (ср. (1Цар 3:1); (Ос 3:4); (Ам 8:12); (Пс 73:9) сопровождается упадком истинной религии и нравственности в народе (ср. (Исх 32:25). Ст. 19 заключает приложение ветхозаветной педагогики с ее физическими мерами воздействия к системе отношений господ к рабам. Ст. 20, сн. Притч 26.12. Ст. 21 дополняет мысль ст. 19, ср. (Сир 33:21) Ст. 22 сн. Притч 15.18. Ст. 23 сн. Притч 15.33; Притч 16.18.24-27.- Воспроизводя и углубляя требования закона, Премудрый внушает (ст. 24) слушателям своим всячески избегать какого-либо сообщества с нечестивыми в их преступлениях, даже простым сокрытием последних (ср. Лев 5.1). К такому сокрытию может побуждать человека человекоугодничество и страх перед людьми (ст. 25); но для человека верующего и благочестивого, по учению Премудрого, выше всего должно стоять чувство страха Божия (ст. 25а), и лишь у Бога, как всеправедного Судьи, человек должен искать истины и правды (ст. 26). Заканчивается глава (XXIX), а вместе и вся группа Притчей в гл. XXV-XXIX, мыслью о глубокой нравственной противоположности и полной разъединенности и отчуждении праведников и нечестивых (ст. 27, сн. Притч 11.20; Притч 28.4).



