- 1. Praise waiteth for thee, O God, in Sion: and unto thee shall the vow be performed.
- 2. O thou that hearest prayer, unto thee shall all flesh come.
- 3. Iniquities prevail against me: as for our transgressions, thou shalt purge them away.
- 4. Blessed is the man whom thou choosest, and causest to approach unto thee, that he may dwell in thy courts: we shall be satisfied with the goodness of thy house, even of thy holy temple.
- 5. By terrible things in righteousness wilt thou answer us, O God of our salvation; who art the confidence of all the ends of the earth, and of them that are afar off upon the sea:
- 6. Which by his strength setteth fast the mountains; being girded with power:
- 7. Which stilleth the noise of the seas, the noise of their waves, and the tumult of the people.
- 8. They also that dwell in the uttermost parts are afraid at thy tokens: thou makest the outgoings of the morning and evening to rejoice.
- 9. Thou visitest the earth, and waterest it: thou greatly enrichest it with the river of God, which is full of water: thou preparest them corn, when thou hast so provided for it.
- 10. Thou waterest the ridges thereof abundantly: thou settlest the furrows thereof: thou makest it soft with showers: thou blessest the springing thereof.
- 11. Thou crownest the year with thy goodness; and thy paths drop fatness.
- 12. They drop upon the pastures of the wilderness: and the little hills rejoice on every side.
- 13. The pastures are clothed with flocks; the valleys also are covered over with corn; they shout for joy, they also sing.
1."Воскликните Богу, вся земля". Под землею разумеются не произведения земли, не природа физическая, а ее - сознательные обитатели, люди.3."По множеству силы Твоей, покорятся Тебе враги Твои". Покорение и подчинение врагов Господу зависит оттого, что у Него "множество" силы, в Его руках всемогущество, а потому никто из людей не в состоянии противостоять ему.5.К поклонению и воздаянию хвалы Богу приглашаются "все народы", т. е. и язычники. Последние степень величия Бога и Его всемогущества могли определять не по Его духовному и благодатному воздействию на еврея и еврейский народ, так как такое воздействие, касаясь внутренней стороны жизни человека, может быть как не известно, так и не выразительно для неверующего, а судили по внешним фактам обнаружения Его несокрушимой силы. Поэтому "страшные" дела Господа прежде всего привлекали внимание язычника. Такими же страшными делами полна история еврейского народа, как в прошлом, когда Господь чудесно оказывал ему покровительство в, по-видимому, неизбежной гибели, напр., при выходе из Египта, так и сейчас - в уничтожении войска ассириян.7.Господь вечен, вечна и несокрушима сила Его господства над всеми народами.10-12.- Описание образное недавней осады Иерусалима ассириянами, когда евреи находились - в "огне" (образ силы бедствий) и в "воде" (символ обилия бедствий), но от всех их Господь избавил.17.Молитва, произнесенная Езекией в храме пред Господом, была исповеданием Его величия и истинности (см. (4Цар 19:15-19).18.Молитва Езекии была услышана Господом потому, что в его сердце не было "беззакония", она составляла искреннее излияние его веры и чистого чувства.



