- 1. <Maschil. Of Asaph.><br>
Of God, why have you put us away from you for ever? why is the fire of your wrath smoking against the sheep who are your care? - 2. Keep in mind your band of worshippers, for whom you gave payment in the days which are past, whom you took for yourself as the people of your heritage; even this mountain of Zion, which has been your resting-place.
- 3. Go up and see the unending destruction; all the evil which your haters have done in the holy place;
- 4. Sending out their voices like lions among your worshippers; they have put up their signs to be seen.
- 5. They are cutting down, like a man whose blade is lifted up against the thick trees.
- 6. Your doors are broken down with hammers and iron blades.
- 7. They have put on fire your holy place; they have made the place of your name unclean, pulling it down to the earth.
- 8. They have said in their hearts, Let us put an end to them all together; they have given over to the fire all God's places of worship in the land.
- 9. We do not see our signs: there is no longer any prophet, or anyone among us to say how long.
- 10. O God, how long will those who are against us say cruel things? will the hater go on looking down on your name for ever?
- 11. Why are you keeping back your hand, and covering your right hand in your robe?
- 12. For from the past God is my King, working salvation in the earth.
- 13. The sea was parted in two by your strength; the heads of the great sea-beasts were broken.
- 14. The heads of the great snake were crushed by you; you gave them as food to the fishes of the sea.
- 15. You made valleys for fountains and springs; you made the ever-flowing rivers dry.
- 16. The day is yours and the night is yours: you made the light and the sun.
- 17. By you all the limits of the earth were fixed; you have made summer and winter.
- 18. Keep this in mind, O Lord, that your haters have said cruel things, and that your name has been looked down on by a people of evil behaviour.
- 19. O give not the soul of your dove to the hawk; let not the life of the poor go out of your memory for ever.
- 20. Keep in mind your undertaking; for the dark places of the earth are full of pride and cruel acts.
- 21. O let not the crushed be turned back in shame; let the low man and the poor give praise to your name.
- 22. Up! O God, be the judge of your cause; keep in mind the bitter things which the man of evil behaviour says against you every day.
- 23. Keep in mind the voice of your haters; the outcry of those who come against you goes up every day.
2.Приближение врагов и начало осады Иерусалима было встречено евреями торжественными гимнами в честь Бога, где они "возвещали" Его чудеса в прошлой истории своего народа. Такой же помощи от Бога они ожидали и в настоящей близкой опасности, почему говорили, "что имя Господне близко", что близок день, когда Он чудесно проявит свою помощь над народом.3-4.- ст. представляется говорящим Бог. Он произнесет Свой суд в назначенное Им время и суд справедливый, когда воздастся каждому то, что он заслуживает. На кого должна излиться кара Божия, видно из последующих слов, "Земля колеблется", т. е. все жители Иерусалима пришли в трепет при появлении грозных и многочисленных полчищ Сеннахирима. Господь "утвердит столпы ее", не даст врагам расшатать могущество и силу Идеи. Так как "столпами" Иудеи, на которых покоилось ее величие и значение, было имя Иеговы, то утвердить столпы, значит - не дать в посмеяние этого великого имени и держащихся его. Известно, что Рапсак, полководец Сеннахирима, издевался над верой евреев в Иегову.5."Безумствующие" - ассирияне, богохульно относившиеся к Иегове. - "Не поднимайте рога" - не думайте много о своей силе и непобедимости. Рог символ силы.7-8.- Вера евреев в получение защиты ("возвышение") покоится не на ожидании человеческой помощи от народов, живущих от Иудеи на восток, запад или на пустыню (точнее можно бы перевести "не от скал пустыни", т. е. от Идумеи), а на вере в одного Господа, от Которого только и зависит "унижение или возвышение". При перечислении стран света не упоминается север потому, что отсюда-то и шли ассирияне. Ожидать евреям защиты от каких-либо соседних народов невозможно было, потому что последние всегда враждебно относились к ним и эти чувства, конечно, не изменились с нападением ассириян.9.Под "чашей смешения" - чашей вина с подмесями разных пряностей, которые на Востоке обычно добавляли к вину для усиления опьяняющего его свойства, разумеется чаша Господнего гнева, которой он напоит врагов Иерусалима, т. е. ассириян. Враги выпьют даже "дрожжи", отстой в чаше, самый крепкий и одуряющий.10-11.- От этой чаши сломится их сила ("роги нечестивых"), а праведник вознесется.
Действительно, гибель врагов под Иерусалимом сделало имя Иеговы и еврейского народа грозным, и многие языческие народы приносили тогда дары Езекии (2Пар 32:23).



