< предыдущая глава   следующая глава >
Глава 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51

Глава 19

  • Закрыть сопоставления
  • 1. The heauens declare the glory of God: and the firmament sheweth his handy worke.
  • 2. Day vnto day vttereth speach, and night vnto night sheweth knowledge.
  • 3. There is no speach nor language, where their voyce is not heard.
  • 4. Their line is gone out through all the earth, and their words to the end of the world: In them hath he set a tabernacle for the Sunne.
  • 5. Which is as a bridegrome comming out of his chamber, and reioyceth as a strong man to runne a race.
  • 6. His going forth is from the end of the heauen, and his circuite vnto the ends of it: and there is nothing hidde from the heat thereof.
  • 7. The Law of the Lord is perfect, conuerting the soule: the testimonie of the Lord is sure, making wise the simple.
  • 8. The Statutes of the Lord are right, reioycing the heart: the Commandement of the Lord is pure, inlightning the eyes.
  • 9. The feare of the Lord is cleane, enduring for euer: the Iudgements of the Lord are true, and righteous altogether.
  • 10. More to bee desired are they then gold, yea, then much fine gold: sweeter also then hony, and the hony combe.
  • 11. Moreouer by them is thy seruant warned: and in keeping of them there is great reward.
  • 12. Who can vnderstand his errours? cleanse thou me from secret faults.
  • 13. Keepe back thy seruant also from presumptuous sinnes, let them not haue dominion ouer me: then shall I be vpright, and I shalbe innocent from the great transgression.
  • 14. Let the words of my mouth, and the meditation of my heart, bee acceptable in thy sight, O Lord my strength, and my redeemer.

1.В обоих псалмах говорится о Давиде в третьем лице. Мы сказали, что псалмы представляют молитву за Давида народа. Можно считать эти псалмы даже и молитвой Давида о себе самом. Говорить о себе в третьем лице не представляет особенности и исключительности такой формы; подобное мы встречаем, напр., и в (Пс 17:51), в (Пс 71:1) и др.

2.Да услышит Господь молитву царя о помощи в борьбе с врагом (2-6)! Народ надеется не на свою силу, а на Бога, и враги его пали (7-10).

4."Да воспомянет все жертвоприношения... соделает тучным", - пусть всякая жертва, приносимая Давидом, вызовет благоволение со стороны Бога к нему. Тучное (жирное) животное, приносимое в жертву, свидетельствовало о благочестии и благоговении приносящего, так как оно показывало, что человек жертвует Богу самое дорогое из своих животных.

5."Намерения" - план; пусть Господь даст возможность Давиду удачно выполнить свой план борьбы с врагами.

7."Ныне познал я" - прешедшее вместо будущего; ныне, т. е. в настоящую войну с сиро-аммонитянами, обнаружится как любит ("спасает... отвечает") Господь своего помазанника. Евреи жаждут божественной помощи, так как военные силы борющихся сторон неравны: "иные", т. е. враги, обладали большим количеством боевых колесниц, чему евреи могут противопоставить только свою веру в Бога и надежду на Его помощь.