- 1. Lord, I crie vnto thee, make haste vnto mee: giue eare vnto my voice, when I crie vnto thee.
- 2. Let my prayer bee set foorth before thee as incense: and the lifting vp of my hands as the Euening sacrifice.
- 3. Set a watch (O Lord) before my mouth: keepe the doore of my lips.
- 4. Incline not my heart to any euill thing, to practise wicked workes with men that worke iniquitie: and let mee not eate of their dainties.
- 5. Let the righteous smite mee, it shalbe a kindnesse: and let him reprooue me, it shalbe an excellent oile, which shall not breake my head: for yet my prayer also shalbe in their calamities.
- 6. When their Iudges are ouerthrowen in stonie places, they shall heare my words, for they are sweet.
- 7. Our bones are scattered at the graues mouth: as when one cutteth and cleaueth wood vpon the earth.
- 8. But mine eyes are vnto thee, O God the Lord: in thee is my trust, leaue not my soule destitute.
- 9. Keepe mee from the snare which they haue laide for me, and the grinnes of the workers of iniquitie.
- 10. Let the wicked fall into their owne nets: whilest that I withal escape.
2."Излил... моление" - указывает на постоянную усиленную молитву Давида к Богу.3-6.- "Изнемогал... дух" - когда я терял мужество, Ты, Господи, "знал стезю мою" - полюбил, одобрил мои действия, оказывал мне защиту и благоволение. - "Никто не признает меня" - не было никого из людей, кто бы был ко мне близок, от меня все сторонились. - "Не стало для меня убежища" - мне некуда было бежать, чтобы укрыться от врагов, почему я только в Тебе и ищу защиты.7."Выведи из темницы душу мою" - избавь меня от тяжелых бедствий, от стесненного положения, чтобы я мог славословить Тебя. Ко мне тогда (по миновании бедствий) присоединятся все праведники, которые ждут, наблюдают за ходом моей судьбы, чтобы, когда Ты "явишь мне благодеяние" - защитишь меня и воздашь должное моим врагам, присоединиться ко мне для Твоего восхваления.
Псалмы 140 и 141 употребляются на вечерне. Как и в 129 псалме здесь излагается молитва к Богу о спасении от бедствий, об исправлении молитвы на подобие "жертвы вечерней" (Пс 140:2) и об избавлении из всеми оставленного положения, беззащитного, каким бывает человек во время сна - (образ Ветхого Завета).



