- 1. In the thirty-sixth year of the reign of Asa, Baasha king of Israel came up against Judah, and built Ramah, in order to let none go out or come in to Asa king of Judah.
- 2. And Asa brought out silver and gold out of the treasures of the house of Jehovah and of the king's house, and sent to Ben-hadad king of Syria, who dwelt at Damascus, saying,
- 3. There is a league between me and thee, and between my father and thy father: behold, I send thee silver and gold; go, break thy league with Baasha king of Israel, that he may depart from me.
- 4. And Ben-hadad hearkened to king Asa, and sent the captains of his forces against the cities of Israel; and they smote Ijon and Dan and Abelmaim, and all the store-magazines of the cities of Naphtali.
- 5. And it came to pass when Baasha heard of it, that he left off building Ramah, and let his work cease.
- 6. And king Asa took all Judah; and they carried away the stones and the timber from Ramah, with which Baasha had been building, and he built with them Geba and Mizpah.
- 7. And at that time Hanani the seer came to Asa king of Judah, and said unto him, Because thou hast relied on the king of Syria, and hast not relied on Jehovah thy God, therefore has the army of the king of Syria escaped out of thy hand.
- 8. Were not the Ethiopians and the Libyans a huge army, with very many chariots and horsemen? but when thou didst rely on Jehovah, he delivered them into thy hand.
- 9. For the eyes of Jehovah run to and fro through the whole earth, to shew himself strong in the behalf of those whose heart is perfect toward him. Herein thou hast done foolishly; for from henceforth thou shalt have wars.
- 10. And Asa was wroth with the seer, and put him in the prison; for he was enraged with him because of this. And Asa oppressed some of the people at the same time.
- 11. And behold the acts of Asa, first and last, behold, they are written in the book of the kings of Judah and Israel.
- 12. And Asa in the thirty-ninth year of his reign was diseased in his feet, until his disease was extremely great; yet in his disease he did not seek Jehovah, but the physicians.
- 13. And Asa slept with his fathers, and died in the one-and-fortieth year of his reign.
- 14. And they buried him in his own sepulchre, which he had excavated for himself in the city of David, and laid him in a bed filled with spices, a mixture of divers kinds prepared by the perfumer's art; and they made a very great burning for him.
1-6.- Ср. (3Цар 15:16-22) О хронологических датах войны Асы с Ваасой см. Толков. Библию, т. II, стр. 477-476; сн. у проф. Гуляева, цит. соч., стр. 531. О положении взятых сирийским царем израильских городов см. примеч. к (3Цар 15:20) Толков. Библия, II, с. 478.7-10.- Прозорливец Анания жил и действовал и при сыне и преемнике Асы, Иссафате (2Пар 19:2) сл.). Причина и суть обличений его Асе - в недостатке веры последнего в защиту промыслительного действия Божьего и в суеверной надежде на помощь и силу языческого царя (ср. подобные пророческие обличения израильскому царю Ахаву, (3Цар 20:35-43); пророка Исайи - иудейскому царю Езекии (4Цар 20:15-19). Аса тем более был виновен в малодушном неверии Промыслу Божьему, что в войне с Зараем имел поразительно-очевидный пример чудесной помощи Божией (ст. 8; ср. гл. XIV), о чем нарочито еще поучал его пророк Азария (2Пар 15:1-7). В словах прозорливца Анании (ст. 9) дано ясное выражение библейского учения о промыслительной деятельности Божьей, особенно в отношении к людям благочестивым. То, что Аса на пророческое обличение отвечал насилием над личностью пророка, равно как и другие притеснения, чинимые им некоторым из народа (ст. 10), показывает, что при всем благочестии своем Аса не был типичным истинно теократическим царем; потому-то И. Сирах не называет его в числе лучших царей теократических (Сир 49:5,6).11-14.- В описании болезни Асы (ст. 12) отмечается отчасти особенная ее острота (болезнь - ревматизм ног или подагра, см. Толков. Библию II, 478), главным же образом уже известный (ср. ст. 7) его грех - грех человеконадеяния: предпочтение врачебной человеческой помощи пред всеисцеляющей силой Божьею. В речи о погребении Асы (ст. 14) упомянуто, во-первых, о нарочитой гробнице Асы, им самим приготовленной, а во-вторых, дано замечательное в библейско-археологическом описание обрядов погребения еврейских царей ср. ниже (2Пар 21:19) сн. (Иер 34:5) Некоторые последователи (между ними и проф. Гуляев, с. 533-534) на основании упомянутого здесь и в цитированных местах сожжения благовоний в честь царя - полагали, что здесь имело место сожжение тела царя, и что вообще цари и знатные евреи вообще погребались через трупосожжение. Но единственное ясное свидетельство о том способе погребения - в рассказе (1Цар 31:12) о погребении павших в битве Саула и сыновей его жителями Иависа: случай сожжения трупов здесь был совершенно исключительный, вызванный благоговейным желанием предохранить трупы от поругания со стороны филистимлян.
Царствованию сына Асы,Иосафата, о котором 3 Царств дает чрезвычайно краткий рассказ в несколько стихов (3Цар 22:41-51), 2Паралипоменон посвящает четыре главы, XVII-XX, восполняя сведения 3Цар как внешними событиями царствования Иософата, так особенно изображением внутренней - правительственной и религиозно-теократической деятельности этого благочестивого царя.



