- 1. These are more wise sayings of Solomon, copied out by the men of Hezekiah, king of Judah.
- 2. It is the glory of God to keep a thing secret: but the glory of kings is to have it searched out.
- 3. The heaven is high and the earth is deep, and the hearts of kings may not be searched out.
- 4. Take away the waste from silver, and a vessel will come out for the silver-worker.
- 5. Take away evil-doers from before the king, and the seat of his power will be made strong in righteousness.
- 6. Do not take glory for yourself before the king, and do not put yourself in the place of the great:
- 7. For it is better to have it said to you, Come up here; than for you to be put down in a lower place before the ruler.
- 8. Do not be quick to go to law about what you have seen, for what will you do in the end, when your neighbour has put you to shame?
- 9. Have a talk with your neighbour himself about your cause, but do not give away the secret of another:
- 10. Or your hearer may say evil of you, and your shame will not be turned away.
- 11. A word at the right time is like apples of gold in a network of silver.
- 12. Like a nose-ring of gold and an ornament of the best gold, is a wise man who says sharp words to an ear ready to give attention.
- 13. As the cold of snow in the time of grain-cutting, so is a true servant to those who send him; for he gives new life to the soul of his master.
- 14. As clouds and wind without rain, so is one who takes credit for an offering he has not given.
- 15. A judge is moved by one who for a long time undergoes wrongs without protest, and by a soft tongue even bone is broken.
- 16. If you have honey, take only as much as is enough for you; for fear that, being full of it, you may not be able to keep it down.
- 17. Let not your foot be frequently in your neighbour's house, or he may get tired of you, and his feeling be turned to hate.
- 18. One who gives false witness against his neighbour is a hammer and a sword and a sharp arrow.
- 19. Putting one's faith in a false man in time of trouble is like a broken tooth and a shaking foot.
- 20. Like one who takes off clothing in cold weather and like acid on a wound, is he who makes melody to a sad heart.
- 21. If your hater is in need of food, give him bread; and if he is in need of drink, give him water:
- 22. For so you will put coals of fire on his head, and the Lord will give you your reward.
- 23. As the north wind gives birth to rain, so is an angry face caused by a tongue saying evil secretly.
- 24. It is better to be living in an angle of the house-top, than with a bitter-tongued woman in a wide house.
- 25. As cold water to a tired soul, so is good news from a far country.
- 26. Like a troubled fountain and a dirty spring, is an upright man who has to give way before evil-doers.
- 27. It is not good to take much honey: so he who is not looking for honour will be honoured.
- 28. He whose spirit is uncontrolled is like an unwalled town which has been broken into.
1.Группа притчей, обнимаемая главами XXV-XXIX, обозначается (ст. 1), как собрание, произведенное трудами некоторых "мужей царя Езекии" (ст. 1); под последними, очевидно, разумеются мудрецы - законоведы времен этого царя Иудейского: в этих мужах Езекии раввины видели членов так наз. "великой синагоги".2-5.- О царской власти Премудрый и здесь, как во многих других местах, говорил с идеальной точки зрения и вместе с тем дает практические советы для укрепления власти царя.6-7.- В связи с этим здесь говорится о благоприличии пред царями и вельможами, причем требуемая скромность на званых пиршествах здесь (ст. 17) мотивируется тем же соображением, какое приводится и в Евангелии (Лк 14:8-10) по аналогичному же поводу.8-10.- Ввиду вредных последствии сварливости и болтливости, делается предупреждение против обеих.11-15.- В ст. 11-12 та же мысль раскрывается в образной и притом положительной форме. Затем в образах же палестинской природы - обычай приготовлять прохладительное питье при помощи снега или льда летом и обычные в Палестине безводные облака летом (ст. 13-14) - изображаются верный посол и человек лживый. В ст. 15 замечание о силе кротости напоминает Притч 15.1.18-20.- Образно характеризуются три рода людей: ложные свидетели, ложные друзья, покидающие друзей в несчастии, и люди безучастные к бедствию ближних.21-22.- Увещание благотворить нуждающемуся врагу есть развитие мысли законодателя (Исх 23:4-5), в несколько сокращенной форме оно приводится и у Апостола (Рим 12.20; сн. (Мф 25:35).23-28.- В ст. 23 неприятные последствия тайных разговоров и сплетен - подозрения и под. - сравниваются с действием северного, точнее северо-западного (в Палестине) ветра, приносящего тучи. Ст. 24, сн. Притч 21.9; ст. 25, сн. Притч 15.30. 26 ст. говорит о нравственной слабости праведного пред нечестивым, напр., в виде уступчивости первого в отношении суждений второго, - или о физическом страдании праведника со стороны грешника: то и другое, как явление печальное, Премудрый сравнивает с мутным, только обманывающим путника, источником. Ст. 27 труден для понимания и вызвал много толкований. По-видимому, здесь следует видеть указание на то, что даже в таком почтенном деле, как искание истины, исследование высоких предметов, должно соблюдать меру. Подобный смысл дает перевод Вульгаты: qui scrutator est majestatis, opprimetur a gloria. Ст. 28, резюмируя сказанное в предыдущих стихах, в отрицательной форме высказывает мысль о необходимости и пользе самообладания для человека: не владеющий собою человек, не могущий полагать узду своим страстям, открыт всем внешним влияниям и соблазнам для его свободы и нравственности, и в этом отношении подобен городу с разрушенными стенами (ср. (2Пар 32:5); (Неем 2:13).



