< предыдущая глава   следующая глава >
Глава 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31

Глава 27

  • Закрыть сопоставления
  • 1. Do not make a noise about tomorrow, for you are not certain what a day's outcome may be.
  • 2. Let another man give you praise, and not your mouth; one who is strange to you, and not your lips.
  • 3. A stone has great weight, and sand is crushing; but the wrath of the foolish is of greater weight than these.
  • 4. Wrath is cruel, and angry feeling an overflowing stream; but who does not give way before envy?
  • 5. Better is open protest than love kept secret.
  • 6. The wounds of a friend are given in good faith, but the kisses of a hater are false.
  • 7. The full man has no use for honey, but to the man in need of food every bitter thing is sweet.
  • 8. Like a bird wandering from the place of her eggs is a man wandering from his station.
  • 9. Oil and perfume make glad the heart, and the wise suggestion of a friend is sweet to the soul.
  • 10. Do not give up your friend and your father's friend; and do not go into your brother's house in the day of your trouble: better is a neighbour who is near than a brother far off.
  • 11. My son, be wise and make my heart glad, so that I may give back an answer to him who puts me to shame.
  • 12. The sharp man sees the evil and takes cover: the simple go straight on and get into trouble.
  • 13. Take a man's clothing if he makes himself responsible for a strange man, and get an undertaking from him who gives his word for strange men.
  • 14. He who gives a blessing to his friend with a loud voice, getting up early in the morning, will have it put to his account as a curse.
  • 15. Like an unending dropping on a day of rain is a bitter-tongued woman.
  • 16. He who keeps secret the secret of his friend, will get himself a name for good faith.
  • 17. Iron makes iron sharp; so a man makes sharp his friend.
  • 18. Whoever keeps a fig-tree will have its fruit; and the servant waiting on his master will be honoured.
  • 19. Like face looking at face in water, so are the hearts of men to one another.
  • 20. The underworld and Abaddon are never full, and the eyes of man have never enough.
  • 21. The heating-pot is for silver and the oven-fire for gold, and a man is measured by what he is praised for.
  • 22. Even if a foolish man is crushed with a hammer in a vessel among crushed grain, still his foolish ways will not go from him.
  • 23. Take care to have knowledge about the condition of your flocks, looking well after your herds;
  • 24. For wealth is not for ever, and money does not go on for all generations.
  • 25. The grass comes up and the young grass is seen, and the mountain plants are got in.
  • 26. The lambs are for your clothing, and the he-goats make the value of a field:
  • 27. There will be goats' milk enough for your food, and for the support of your servant-girls.

1-6.- Мысль ст. 1 о неуместности со стороны человека всяких решительных предположений о завтрашнем дне подробнее выражена у Апостола Иакова (Иак 4:13-15). Нравоучение ст. 2 о непристойности собственной похвалы сделалось ходячею истиной даже житейской мудрости. В ст. 3-4 явления нравственного мира - гнев и ревность - сравниваются то с физическими предметами (камень, песок), то с моральным же (гнев, ревность). Мысль ст. 5-6 о превосходстве искреннего обличения любви перед лицемерными ласками скрытой ненависти встречается еще ниже в Притч 28.23.

7-14.- Притчи данного отдела не раз повторяют уже ранее высказанные Премудрым мысли, сн. ст. 11 с Притч 23.15; ст. 13 с Притч 20.16.

15-16.- Сравнение ст. 15 для сварливой жены встречалось уже выше Притч 19.13, а ст. 16 усиливает мысль новым сравнением.

17-22.- Изречение ст. 18 имеет широкий смысл но ближе всего может обозначать проницательность и энергию во взаимных отношениях друзей (ср. (Евр 10:24). В ст. 18-19 взаимные отношения людей рисуются с новой стороны. Ст. 20 имеет то же сравнение, какое и ранее (Притч 15.11) было употреблено, но оно имеет здесь более частный смысл, означая страстность, особенно алчность человеческого сердца (ср. (Сир 14:9). Равным образом сравнение ст. 21 встречалось уже в Притч 17.3. Ст. 22 представляет полушуточное выражение той мысли, что глупость обычно как бы срастается с самим существом человека, имевшего несчастие подпасть ее влиянию.

23-27.- В заключительных словах главы даются советы прилежать двум главным родам занятий древних евреев - скотоводству (ст. 23, 24) и земледелию (ст. 25), а вместе ввиду текучести и изменяемости богатства (ст. 24), советуется простота и умеренность пищи и образа жизни (ст. 27).