- 1. The evil man goes running away when no man is after him, but the upright are without fear, like the lion.
- 2. Because of the sin of the land, its troubles are increased; but by a man of wisdom and knowledge they will be put out like a fire.
- 3. A man of wealth who is cruel to the poor is like a violent rain causing destruction of food.
- 4. Those who have no respect for the law give praise to the evil-doer; but such as keep the law are against him.
- 5. Evil men have no knowledge of what is right; but those who go after the Lord have knowledge of all things.
- 6. Better is the poor man whose ways are upright, than the man of wealth whose ways are not straight.
- 7. He who keeps the law is a wise son, but he who keeps company with feasters puts shame on his father.
- 8. He who makes his wealth greater by taking interest, only gets it together for him who has pity on the poor.
- 9. As for the man whose ear is turned away from hearing the law, even his prayer is disgusting.
- 10. Anyone causing the upright to go wandering in an evil way, will himself go down into the hole he has made; but the upright will have good things for their heritage.
- 11. The man of wealth seems to himself to be wise, but the poor man who has sense has a low opinion of him.
- 12. When the upright do well, there is great glory; but when evil-doers are lifted up, men do not let themselves be seen.
- 13. He who keeps his sins secret will not do well; but one who is open about them, and gives them up, will get mercy.
- 14. Happy is the man in whom is the fear of the Lord at all times; but he whose heart is hard will come into trouble.
- 15. Like a loud-voiced lion and a wandering bear, is an evil ruler over a poor people.
- 16. The prince who has no sense is a cruel ruler; but he who has no desire to get profit for himself will have long life.
- 17. One who has been the cause of a man's death will go in flight to the underworld: let no man give him help.
- 18. He whose ways are upright will be safe, but sudden will be the fall of him whose ways are twisted.
- 19. By ploughing his land a man will have bread in full measure; but he who goes after good-for-nothing persons will be poor enough.
- 20. A man of good faith will have great blessing, but one attempting to get wealth quickly will not go free from punishment.
- 21. It is not good to have respect for a man's position: for a man will do wrong for a bit of bread.
- 22. He who is ever desiring wealth goes running after money, and does not see that need will come on him.
- 23. He who says words of protest to a man will later have more approval than one who says smooth words with his tongue.
- 24. He who takes from his father or his mother what is theirs by right, and says, It is no sin; is the same as a taker of life.
- 25. He who is ever desiring profit is a cause of fighting; but he who puts his faith in the Lord will be made fat.
- 26. He whose faith is in himself is foolish; but everyone walking wisely will be kept safe.
- 27. He who gives to the poor will never be in need, but great curses will be on him who gives no attention to them.
- 28. When evil-doers are lifted up, men take cover; but when destruction overtakes them, the upright are increased.
1-5.- Во главе изображения нечестивого и праведного ставится противоположное душевное состояние того и другого: совесть нечестивого всегда мучит его, преследует при отсутствии всякой внешней опасности (ст. 1а, сн. Лев 26.36; (Втор 28:25). Ст. 2. высказывает опытно оправданную, напр., в истории Израильского и Иудейского царства, истину, что крепость и благосостояние государства возможны лишь при твердой власти одного законного царя (как было в Иудейском царстве), а не при множестве узурпаторов царской власти (в Израильском царстве). В ст. 3 стремление нового народного начальника быстро обогатиться на счет народа приравнивается к гибельному действию проливного дождя, от которого в тропических странах обычно образуются чрезвычайно стремительные потоки, быстро затем исчезающие и оставляющие за собой гибельную засуху. В ст. 4-5 заключается резкое противоположение нарушителей и хранителей закона (ср. (Ис 5:20).6-12.- Ст. 6 повторяет мысль Притч 19.1; ст. 7 сн. Притч 23.20; Притч 29.3; ст. 8 сн. Притч 13.22; (Иов 27:16-17); ст. 9 сн. Притч 15.8; ст. 10 сн. Притч 26.27; ст. 11 сн. Притч 26.16. Мысль ст. 12 о благотворности возвеличения праведников и гибельности возвышения грешников повторяется и ниже Притч 29.2.13-18.- В ст. 13 высказывается та, общая Ветхому и Новому Завету (Пс 31:5); I (Ин 1:9) истина, что свободное чистосердечное исповедание человеком своих грехов приносит ему прощение грехов от Бога, тогда как упорное сокрытие человеком грехов своих или непризнание их такими ведет лишь к осуждению. Ст. 14 высказывает в качестве побуждения к покаянию и исповеданию грехов пред Богом - страх и благоговение пред Богом, боязнь прогневить Его правосудие нарушением Его воли. Ст. 15-16, как и ст. 2-3, говорит об отрицательном и положительном типах носителей власти; очевидно, что здесь уже не идеальная точка зрения на царскую власть, а заимствованная из наблюдений опыта. Ст. 17-18 говорят о нечистой запятнанной и чистой, непорочной совести, и о различных путях и судьбах той и другой.19-28.- Предлагаемые в ст. 19 похвала труду и порицание праздности высказывались уже в Притч 11.11. В ст. 20 восхваляется истинность и справедливость человека и, по контрасту с тем, осуждается излишнее стремление человека к быстрому обогащению, как само по себе, так и потому, что такое стремление обычно соединяется с нравственно не безупречными средствами приобретения (ср. Притч 20.21; Притч 21.5). Лицеприятие на суде осуждалось не раз и прежде: Притч 18.5; Притч 24.23, осуждается и здесь - ст. 21. Ст. 22 восполняет сказанное в ст. 21, указывая на последствия неумеренной страсти к приобретению. Указываемое в ст. 24 преступление заклеймено, как позорнейшее, еще в Притч 19.26, а особенно в словах Спасителя (Мф 15:5); (Мк 7:11). Высокомерие и самонадеянность ст. 25 - осуждались еще в Притч 21.4; сн. Притч 13.10; Притч 15.18; Притч 24.22. Ст. 26 в противоположность тому указывает мудрость в отсутствие самонадеянности и в надежде на Бога. Ст. 27 осуждает немилосердие к бедным (ср. (Втор 15:7); (2Кор 9:9). Ст. 28 повторяет мысль ст. 12.



