- 1. Give thanks to Yahweh! Call on his name! Make his doings known among the peoples.
- 2. Sing to him, sing praises to him! Tell of all his marvelous works.
- 3. Glory in his holy name. Let the heart of those who seek Yahweh rejoice.
- 4. Seek Yahweh and his strength. Seek his face forever more.
- 5. Remember his marvelous works that he has done; his wonders, and the judgments of his mouth,
- 6. you seed of Abraham, his servant, you children of Jacob, his chosen ones.
- 7. He is Yahweh, our God. His judgments are in all the earth.
- 8. He has remembered his covenant forever, the word which he commanded to a thousand generations,
- 9. the covenant which he made with Abraham, his oath to Isaac,
- 10. and confirmed the same to Jacob for a statute; to Israel for an everlasting covenant,
- 11. saying, "To you I will give the land of Canaan, the lot of your inheritance;"
- 12. when they were but a few men in number, yes, very few, and foreigners in it.
- 13. They went about from nation to nation, from one kingdom to another people.
- 14. He allowed no one to do them wrong. Yes, he reproved kings for their sakes,
- 15. "Don't touch my anointed ones! Do my prophets no harm!"
- 16. He called for a famine on the land. He destroyed the food supplies.
- 17. He sent a man before them. Joseph was sold for a slave.
- 18. They bruised his feet with shackles. His neck was locked in irons,
- 19. until the time that his word happened, and Yahweh's word proved him true.
- 20. The king sent and freed him; even the ruler of peoples, and let him go free.
- 21. He made him lord of his house, and ruler of all of his possessions;
- 22. to discipline his princes at his pleasure, and to teach his elders wisdom.
- 23. Israel also came into Egypt. Jacob sojourned in the land of Ham.
- 24. He increased his people greatly, and made them stronger than their adversaries.
- 25. He turned their heart to hate his people, to conspire against his servants.
- 26. He sent Moses, his servant, and Aaron, whom he had chosen.
- 27. They performed miracles among them, and wonders in the land of Ham.
- 28. He sent darkness, and made it dark. They didn't rebel against his words.
- 29. He turned their waters into blood, and killed their fish.
- 30. Their land swarmed with frogs, even in the chambers of their kings.
- 31. He spoke, and swarms of flies came, and lice in all their borders.
- 32. He gave them hail for rain, with lightning in their land.
- 33. He struck their vines and also their fig trees, and shattered the trees of their country.
- 34. He spoke, and the locusts came, and the grasshoppers, without number,
- 35. ate up every plant in their land; and ate up the fruit of their ground.
- 36. He struck also all the firstborn in their land, the first fruits of all their manhood.
- 37. He brought them forth with silver and gold. There was not one feeble person among his tribes.
- 38. Egypt was glad when they departed, for the fear of them had fallen on them.
- 39. He spread a cloud for a covering, fire to give light in the night.
- 40. They asked, and he brought quails, and satisfied them with the bread of the sky.
- 41. He opened the rock, and waters gushed out. They ran as a river in the dry places.
- 42. For he remembered his holy word, and Abraham, his servant.
- 43. He brought forth his people with joy, his chosen with singing.
- 44. He gave them the lands of the nations. They took the labor of the peoples in possession,
- 45. that they might keep his statutes, and observe his laws. Praise Yah!
2-3.- Вопрос второго стиха - риторический. Ответ на него вытекает из всего изложения в предыдущем псалме истории водительства Богом еврейского народа и тех многочисленных чудес, которые Он совершал для них: всех великих дел Божиих невозможно пересказать, а потому нет меры и той хвале, которая должна быть воздаваема Ему. - "Хранящие суд и творящие правду" - всегда следующие предписаниям Его закона.4-5.- Писатель молит Господа спасти его народ и дать ему вместе с последним радоваться проявленному Его благоволению. Народ представляется здесь находящимся в тяжелом положении и нуждающимся в спасении. По сопоставлению с 47 ст. уясняется, что молимое "спасение" есть собрание из рассения среди языческих народов, т. е. возвращение из плена вавилонского.7.Евреи "не уразумели чудес" - не в том смысле, что не видели во всем, совершаемом Богом по отношению к египтянам, непосредственной помощи Его, но что они, забитые ранее египетским игом, беспомощные пред надвигавшимися войсками фараона, считали свое положение безвыходным и тем обнаруживали недостаток веры в Иегову, неуверенность в постоянстве Его им покровительства и всемогущей силы.12.Евреи походили на детей в своей вере в Бога: при всякой помощи, оказанной им Богом, они приходили в восторженный экстаз, как то было после потопления египтян, при неудаче же и тяжелых обстоятельствах - впадали в уныние и обнаруживали недоверие Иегове.20.Во время пребывания Моисея на Синае евреи слили себе золотого тельца, которому и поклонялись. Этот телец напоминал им Бога египтян Аписа, с культом почитания которого они хорошо были знакомы во время своего долголетнего пребывания в Египте. Когда наверху Синая составлялись заповеди десятисловия, между которыми была и та, что ни на небе, ни на земле, ни вообще во всех предметах видимого мира не может быть подобия Божия, евреи покланялись изделиям своих рук, как истинному Богу. Истинный Бог, сделавший имя евреев славным, был заменен волом. Здесь указывается характерная черта евреев, как и вообще народов семитов, его склонность к чувственно-осязаемому даже в области религиозных верований.23."Моисей... стал пред Ним в расселине" - образ гнева Божия, который хотел погубить свой народ, как стрелок из-за скал убивает нужного ему зверя, на которого охотится. Моисей умолил Господа, и кара, заслуженная евреями, миновала последних (см. (Исх 32:10,31-35).24."Презрели они землю желанную, не верили слову Его". Указывается тот факт, что по возвращении соглядатаев, которые вместе с рассказом о плодородии Палестины говорили и о грозных исполинах, обитателях ее, евреи испугались предстоящей им и, по их мнению, непосильной борьбы, и Палестина потеряла ценность страны желанной. В этом факте - выражение неверия тому обетованию, которое Бог дал им относительно завоевания Палестины.28."Они прилепились к Ваалфегору..." богу аммонитян. Это было после победы над мадианитянами, когда евреи вызвали недовольство Моисея тем, что не избили женщин Мадиамских, так как последние, по совету Валаама, явились орудием, отвлекшим, сынов Израилевых от Господа. - "Ели жертвы бездушным" - ели жертвенные мяса, приносимые идолам.30.Ревность Финееса, внука Аарона, послужила источником прекращения гнева Божия на евреев за их увлечение Ваал-Фегором (см. (Чис 25:1-14).31.За родом Елеазара, к которому принадлежал Финеес, оставалось первосвященство до Илия, и от Соломона до Маккавеев, что было наградой за обнаруженную им ревность.41."Предал их в руки язычников" - вероятно, здесь разумеется пленение вавилонянами.45.Господь "раскаивался" не в смысле сознания ошибочности Своих действий, так как у Господа заблуждений не может быть, но в смысле - снизошел к евреям, отменил проявление Своего праведного на них гнева.48.Литургическая прибавка.



