- 0. To him that excelleth on Neginoth.<br>
A Psalme of Dauid to giue instruction. - 1. Heare my prayer, O God, and hide not thy selfe from my supplication.
- 2. Hearken vnto me, & answere me: I mourne in my prayer, and make a noyse,
- 3. For the voyce of the enemie, and for the vexation of ye wicked, because they haue brought iniquitie vpon me, and furiously hate me.
- 4. Mine heart trembleth within mee, and the terrours of death are fallen vpon me.
- 5. Feare and trembling are come vpon mee, and an horrible feare hath couered me.
- 6. And I said, Oh that I had wings like a doue: then would I flie away and rest.
- 7. Beholde, I woulde take my flight farre off, and lodge in the wildernes. Selah.
- 8. Hee would make haste for my deliuerance from the stormie winde and tempest.
- 9. Destroy, O Lord, and deuide their tongues: for I haue seene crueltie and strife in the citie.
- 10. Day and night they goe about it vpon the walles thereof: both iniquitie and mischiefe are in the middes of it.
- 11. Wickednes is in the middes thereof: deceit and guile depart not from her streetes.
- 12. Surely mine enemie did not defame mee: for I could haue borne it: neither did mine aduersarie exalt himselfe against mee: for I would haue hid me from him.
- 13. But it was thou, O man, euen my companion, my guide and my familiar:
- 14. Which delited in consulting together, and went into the House of God as companions.
- 15. Let death sense vpon them: let them goe downe quicke into the graue: for wickednes is in their dwellings, euen in the middes of them.
- 16. But I will call vnto God, and the Lord will saue me.
- 17. Euening and morning, and at noone will I pray, and make a noyse, & he wil heare my voice.
- 18. He hath deliuered my soule in peace fro the battel, that was against me: for many were with me.
- 19. God shall heare and afflict them, euen hee that reigneth of olde, Selah. because they haue no changes, therefore they feare not God.
- 20. Hee layed his hande vpon such, as be at peace with him, and he brake his couenant.
- 21. The wordes of his mouth were softer then butter, yet warre was in his heart: his words were more gentle then oyle, yet they were swordes.
- 22. Cast thy burden vpon the Lorde, and hee shall nourish thee: he wil not suffer the righteous to fall for euer.
- 23. And thou, O God, shalt bring them downe into the pitte of corruption: the bloudie, and deceitfull men shall not liue halfe their dayes: but I will trust in thee.
2."Человек хочет поглотить меня". Словом "человек" Давид обозначает филистимлян, среди которых ему пришлось вращаться и которые не могли быть благосклонно настроены к нему, как недавнему победителю Голиафа. Они могли подозрительно относиться к нему и видеть в нем шпиона со стороны враждебного к ним еврейского народа, а потому зорко следили за его словами и поступками.5."В Боге восхвалю я слово Его". Под "словом" разумеется определение Божие относительно Давида, по которому он был предназначен сделаться царем еврейского народа. "Восхвалять" - благодарить, прославлять. Давид благодарит Бога за такое определение о нем не потому, чтобы находил здесь удовлетворение своему тщеславию, а потому, что видел о нем благоволение к себе Господа, почему у него, жившего среди филистимлян, злых врагов своего народа, не колеблется вера в свое спасение: Бог, давший о нем такое слово, не оставит его неосуществленным и, значит, спасет Давида, поэтому-то Давид и говорит: "не боюсь, что сделает мне плоть?"8.Бог правосуден. В отношениях окружающих Давида филистимлян он видит несправедливую вражду, незаслуженную им, как невинным и невольным изгнанником из своей родины. Враждебное отношение питали не только к нему, но и ко всем евреям, и не только филистимляне, но и все язычники, поэтому молитва Давида о своем спасении переходит в молитву и за свой народ: "во гневе низложи, Боже, народы" (языческие).9.Характеристика бдительного отношения Бога к человеку. Все страдания последнего как бы исчисляются Господом ("исчислены мои скитания"), Господь хранит их как бы в сосуде: он как бы записывает все, чем незаслуженно обижен человек.13.Обеты, данные Давидом пред Богом, указаны в следующем стихе.14.Ходить "пред лицем Божиим во свете живых" - значит своими поступками ни в чем не оскорблять и не нарушать велений Господа, руководиться всегда памятованием, что Господь видит, лицо Его обращено к человеку. "Во свете живых" можно бы передать "для просвещения живущих", т. е. деятельность человека, согласная с Божественной волей, важна не как только выражение искренности его воззрений, но и как средство религиозно-нравственного просвещения других людей.



