- 0. A Psalme of Dauid.
- 1. Pleade thou my cause, O Lorde, with them that striue with me: fight thou against them, that fight against me.
- 2. Lay hand vpon the shielde and buckler, and stand vp for mine helpe.
- 3. Bring out also the speare and stop the way against them, that persecute me: say vnto my soule, I am thy saluation.
- 4. Let them be confounded & put to shame, that seeke after my soule: let them be turned backe, and brought to confusion, that imagine mine hurt.
- 5. Let them be as chaffe before the winde, and let the Angel of the Lord scatter them.
- 6. Let their way be darke and slipperie: and let the Angel of the Lord persecute them.
- 7. For without cause they haue hid the pit & their net for me: without cause haue they digged a pit for my soule.
- 8. Let destruction come vpon him at vnwares, and let his net, that he hath laid priuilie, take him: let him fall into the same destruction.
- 9. Then my soule shalbe ioyfull in the Lord: it shall reioyce in his saluation.
- 10. All my bones shall say, Lorde, who is like vnto thee, which deliuerest the poore from him, that is too strong for him! yea, the poore and him that is in miserie, from him that spoyleth him!
- 11. Cruell witnesses did rise vp: they asked of me things that I knewe not.
- 12. They rewarded me euill for good, to haue spoyled my soule.
- 13. Yet I, when they were sicke, I was clothed with a sacke: I humbled my soule with fasting: and my praier was turned vpon my bosome.
- 14. I behaued my selfe as to my friend, or as to my brother: I humbled my selfe, mourning as one that bewaileth his mother.
- 15. But in mine aduersitie they reioyced, and gathered them selues together: the abiects assembled themselues against me, and knewe not: they tare me and ceased not,
- 16. With the false skoffers at bankets, gnashing their teeth against me.
- 17. Lord, how long wilt thou beholde this? deliuer my soule from their tumult, euen my desolate soule from the lions.
- 18. So will I giue thee thankes in a great Congregation: I will praise thee among much people.
- 19. Let not them that are mine enemies, vniustly reioyce ouer mee, neyther let them winke with the eye, that hate mee without a cause.
- 20. For they speake not as friendes: but they imagine deceitfull woordes against the quiet of the lande.
- 21. And they gaped on mee with their mouthes, saying, Aha, aha, our eye hath seene.
- 22. Thou hast seene it, O Lorde: keepe not silence: be not farre from me, O Lord.
- 23. Arise and wake to my iudgement, euen to my cause, my God, and my Lord.
- 24. Iudge me, O Lorde my God, according to thy righteousnesse, and let them not reioyce ouer mee.
- 25. Let them not say in their hearts, O our soule reioyce: neither let them say, We haue deuoured him.
- 26. Let them bee confounded, & put to shame together, that reioyce at mine hurt: let them bee clothed with confusion and shame, that lift vp themselues against me.
- 27. But let them be ioyful and glad, that loue my righteousnesse: yea, let them say alway, Let the Lord be magnified, which loueth the prosperitie of his seruant.
- 28. And my tongue shall vtter thy righteousnesse, and thy praise euery day.
2.Давид уясняет себе основной, психологический источник и причину нечестия беззаконного. Причина эта - отсутствие в нем "страха Божия пред глазами его". Страх Божий есть благоговейное чувство пред Богом, обязывающее человека стремиться к тому, чтобы не оскорблять Последнего, никаким дурным помыслом и поступком. В основании такого страха лежит признание человеком чистоты Его заповедей и их высокого и благотворного значения для человека. Если есть в человеке такое сознание и такой страх пред Богом, то все старания его будут направляться к согласованию своих действий и внутренних стремлений с заповедями Господа. Если же подобного настроения нет в человеке, не может быть в нем и заботливости о чистоте своих поступков: руководящим принципом и началом деятельности становится его благо личное и удовлетворение своих желаний земных. Поэтому то небольшое самоограничение, какое налагает на себя нечестивый, или точнее - некоторая нравственная самооценка своих действий, которой иногда и он может отдаваться, не может быть понимаема, как забота о нравственном перерождении, это самообман, месть нечестивого пред самим собою, будто он "отыскивает беззаконие свое, чтобы возненавидеть его".4-5.- От отсутствия в нечестивом страха Божия зависит и то, что все его слова, поступки и помыслы направлены к неправде, лукавству и злу. Так как деятельность нечестивого имеет целью личный интерес, мелочный, то и приемы его действий основаны на лжи, строении козней, чему он отдается даже в ночное время - время покоя для других людей.6-7.- Бог управляет миром по законам милости и правды. "Милость и истина Его до облаков и неба; правда, как горы, и судьбы - бездна великая". Сравнения, употребленные автором, имеют целью показать, что в Боге - вся истина и вся правда и что только ими Он управляет всем миром, человеком и скотом.8."Сыны человеческие" - все люди. "В тени крыл" - под сенью, покровительством Бога - тоже, что и под крыльями наседки, которая ревниво оберегает своих птенцов. Так и Бог печется о всем живущем и особенно о человеке.9."Тук дома Твоего", "поток сладостей" - образы, указывающие на богатые дары природы, которые даны в пользование человеку.10."Во свете Твоем мы видим свет". Так как ранее говорилось о внешних богатых источниках счастливого существования на земле, которые получаются от Бога, то означенное выражение должно, согласно с контекстом речи, понимать так: нашим благополучием ("видим свет") мы обязаны Твоей милости ("во свете Твоем").12."Да не наступит на меня нога гордыни". - Источник праведности человека заключается в страхе Божием. Гордыня - свойство, противоположное ему. Она поддерживает в человеке стремление жить по своей воле и влечениям, а не в согласии с заповедями Господа. Смысл выражения тогда будет таким: сохрани меня, Господи, от своеволия, как причины отчуждения человека от Тебя, ибо тогда Ты не будешь хранить меня. Можно разуметь под гордыней вообще человека нечестивого, и весь стих представит молитву к Богу о спасении от неправедных врагов.13.Если Господь выступит на защиту праведного, то там, где Он поразит нечестивых, последние "не встанут", т. е. будут уничтожены совершенно.



