- 1. {To the chief Musician. A Psalm of David: a Song.}<br>
Praise waiteth for thee in silence, O God, in Zion; and unto thee shall the vow be performed. - 2. O thou that hearest prayer, unto thee shall all flesh come.
- 3. Iniquities have prevailed against me: our transgressions, thou wilt forgive them.
- 4. Blessed is he whom thou choosest and causest to approach: he shall dwell in thy courts. We shall be satisfied with the goodness of thy house, of thy holy temple.
- 5. By terrible things in righteousness wilt thou answer us, O God of our salvation, thou confidence of all the ends of the earth, and of the distant regions of the sea. ...
- 6. Who by his strength established the mountains, being girded with power;
- 7. Who stilleth the raging of the seas, the raging of their waves, and the tumult of the peoples.
- 8. And they that dwell in the uttermost parts are afraid at thy tokens; thou makest the outgoings of the morning and evening to rejoice.
- 9. Thou hast visited the earth, thou hast watered it; thou greatly enrichest it: the river of God is full of water; thou providest their corn, when thou hast so prepared it:
- 10. Thou dost satiate its furrows, thou smoothest its clods, thou makest it soft with showers; thou blessest the springing thereof.
- 11. Thou crownest the year with thy goodness, and thy paths drop fatness:
- 12. They drop upon the pastures of the wilderness, and the hills are girded with gladness.
- 13. The meadows are clothed with flocks, and the valleys are covered over with corn; they shout for joy, yea, they sing.
1."Воскликните Богу, вся земля". Под землею разумеются не произведения земли, не природа физическая, а ее - сознательные обитатели, люди.3."По множеству силы Твоей, покорятся Тебе враги Твои". Покорение и подчинение врагов Господу зависит оттого, что у Него "множество" силы, в Его руках всемогущество, а потому никто из людей не в состоянии противостоять ему.5.К поклонению и воздаянию хвалы Богу приглашаются "все народы", т. е. и язычники. Последние степень величия Бога и Его всемогущества могли определять не по Его духовному и благодатному воздействию на еврея и еврейский народ, так как такое воздействие, касаясь внутренней стороны жизни человека, может быть как не известно, так и не выразительно для неверующего, а судили по внешним фактам обнаружения Его несокрушимой силы. Поэтому "страшные" дела Господа прежде всего привлекали внимание язычника. Такими же страшными делами полна история еврейского народа, как в прошлом, когда Господь чудесно оказывал ему покровительство в, по-видимому, неизбежной гибели, напр., при выходе из Египта, так и сейчас - в уничтожении войска ассириян.7.Господь вечен, вечна и несокрушима сила Его господства над всеми народами.10-12.- Описание образное недавней осады Иерусалима ассириянами, когда евреи находились - в "огне" (образ силы бедствий) и в "воде" (символ обилия бедствий), но от всех их Господь избавил.17.Молитва, произнесенная Езекией в храме пред Господом, была исповеданием Его величия и истинности (см. (4Цар 19:15-19).18.Молитва Езекии была услышана Господом потому, что в его сердце не было "беззакония", она составляла искреннее излияние его веры и чистого чувства.



