- 1. Give ye thanks unto Jehovah, call upon his name; make known his acts among the peoples.
- 2. Sing unto him, sing psalms unto him; meditate upon all his wondrous works.
- 3. Glory ye in his holy name: let the heart of them rejoice that seek Jehovah.
- 4. Seek Jehovah and his strength, seek his face continually;
- 5. Remember his wondrous works which he hath done, his miracles and the judgments of his mouth:
- 6. Ye seed of Abraham his servant, ye sons of Jacob, his chosen ones.
- 7. He, Jehovah, is our God; his judgments are in all the earth.
- 8. He is ever mindful of his covenant, -- the word which he commanded to a thousand generations, --
- 9. Which he made with Abraham, and of his oath unto Isaac;
- 10. And he confirmed it unto Jacob for a statute, unto Israel for an everlasting covenant,
- 11. Saying, Unto thee will I give the land of Canaan, the lot of your inheritance;
- 12. When they were a few men in number, of small account, and strangers in it.
- 13. And they went from nation to nation, from one kingdom to another people.
- 14. He suffered no man to oppress them, and reproved kings for their sakes,
- 15. [Saying,] Touch not mine anointed ones, and do my prophets no harm.
- 16. And he called for a famine upon the land; he broke the whole staff of bread.
- 17. He sent a man before them: Joseph was sold for a bondman.
- 18. They afflicted his feet with fetters; his soul came into irons;
- 19. Until the time when what he said came about: the word of Jehovah tried him.
- 20. The king sent and loosed him -- the ruler of peoples -- and let him go free.
- 21. He made him lord of his house, and ruler over all his possessions:
- 22. To bind his princes at his pleasure, and teach his elders wisdom.
- 23. And Israel came into Egypt, and Jacob sojourned in the land of Ham.
- 24. And he made his people exceeding fruitful, and made them mightier than their oppressors.
- 25. He turned their heart to hate his people, to deal subtilly with his servants.
- 26. He sent Moses his servant, [and] Aaron whom he had chosen:
- 27. They set his signs among them, and miracles in the land of Ham.
- 28. He sent darkness, and made it dark; and they rebelled not against his word.
- 29. He turned their waters into blood, and caused their fish to die.
- 30. Their land swarmed with frogs, -- in the chambers of their kings.
- 31. He spoke, and there came dog-flies, [and] gnats in all their borders.
- 32. He gave them hail for rain, [and] flaming fire in their land;
- 33. And he smote their vines and their fig-trees, and broke the trees of their borders.
- 34. He spoke, and the locust came, and the cankerworm, even without number;
- 35. And they devoured every herb in their land, and ate up the fruit of their ground.
- 36. And he smote every firstborn in their land, the firstfruits of all their vigour.
- 37. And he brought them forth with silver and gold; and there was not one feeble among their tribes.
- 38. Egypt rejoiced at their departure; for the fear of them had fallen upon them.
- 39. He spread a cloud for a covering, and fire to give light in the night.
- 40. They asked, and he brought quails, and satisfied them with the bread of heaven.
- 41. He opened the rock, and waters gushed forth; they ran in the dry places [like] a river.
- 42. For he remembered his holy word, [and] Abraham his servant;
- 43. And he brought forth his people with gladness, his chosen with rejoicing;
- 44. And he gave them the lands of the nations, and they took possession of the labour of the peoples:
- 45. That they might keep his statutes, and observe his laws. Hallelujah!
2-3.- Вопрос второго стиха - риторический. Ответ на него вытекает из всего изложения в предыдущем псалме истории водительства Богом еврейского народа и тех многочисленных чудес, которые Он совершал для них: всех великих дел Божиих невозможно пересказать, а потому нет меры и той хвале, которая должна быть воздаваема Ему. - "Хранящие суд и творящие правду" - всегда следующие предписаниям Его закона.4-5.- Писатель молит Господа спасти его народ и дать ему вместе с последним радоваться проявленному Его благоволению. Народ представляется здесь находящимся в тяжелом положении и нуждающимся в спасении. По сопоставлению с 47 ст. уясняется, что молимое "спасение" есть собрание из рассения среди языческих народов, т. е. возвращение из плена вавилонского.7.Евреи "не уразумели чудес" - не в том смысле, что не видели во всем, совершаемом Богом по отношению к египтянам, непосредственной помощи Его, но что они, забитые ранее египетским игом, беспомощные пред надвигавшимися войсками фараона, считали свое положение безвыходным и тем обнаруживали недостаток веры в Иегову, неуверенность в постоянстве Его им покровительства и всемогущей силы.12.Евреи походили на детей в своей вере в Бога: при всякой помощи, оказанной им Богом, они приходили в восторженный экстаз, как то было после потопления египтян, при неудаче же и тяжелых обстоятельствах - впадали в уныние и обнаруживали недоверие Иегове.20.Во время пребывания Моисея на Синае евреи слили себе золотого тельца, которому и поклонялись. Этот телец напоминал им Бога египтян Аписа, с культом почитания которого они хорошо были знакомы во время своего долголетнего пребывания в Египте. Когда наверху Синая составлялись заповеди десятисловия, между которыми была и та, что ни на небе, ни на земле, ни вообще во всех предметах видимого мира не может быть подобия Божия, евреи покланялись изделиям своих рук, как истинному Богу. Истинный Бог, сделавший имя евреев славным, был заменен волом. Здесь указывается характерная черта евреев, как и вообще народов семитов, его склонность к чувственно-осязаемому даже в области религиозных верований.23."Моисей... стал пред Ним в расселине" - образ гнева Божия, который хотел погубить свой народ, как стрелок из-за скал убивает нужного ему зверя, на которого охотится. Моисей умолил Господа, и кара, заслуженная евреями, миновала последних (см. (Исх 32:10,31-35).24."Презрели они землю желанную, не верили слову Его". Указывается тот факт, что по возвращении соглядатаев, которые вместе с рассказом о плодородии Палестины говорили и о грозных исполинах, обитателях ее, евреи испугались предстоящей им и, по их мнению, непосильной борьбы, и Палестина потеряла ценность страны желанной. В этом факте - выражение неверия тому обетованию, которое Бог дал им относительно завоевания Палестины.28."Они прилепились к Ваалфегору..." богу аммонитян. Это было после победы над мадианитянами, когда евреи вызвали недовольство Моисея тем, что не избили женщин Мадиамских, так как последние, по совету Валаама, явились орудием, отвлекшим, сынов Израилевых от Господа. - "Ели жертвы бездушным" - ели жертвенные мяса, приносимые идолам.30.Ревность Финееса, внука Аарона, послужила источником прекращения гнева Божия на евреев за их увлечение Ваал-Фегором (см. (Чис 25:1-14).31.За родом Елеазара, к которому принадлежал Финеес, оставалось первосвященство до Илия, и от Соломона до Маккавеев, что было наградой за обнаруженную им ревность.41."Предал их в руки язычников" - вероятно, здесь разумеется пленение вавилонянами.45.Господь "раскаивался" не в смысле сознания ошибочности Своих действий, так как у Господа заблуждений не может быть, но в смысле - снизошел к евреям, отменил проявление Своего праведного на них гнева.48.Литургическая прибавка.



