- 1. Why do you stand far off, Yahweh? Why do you hide yourself in times of trouble?
- 2. In arrogance, the wicked hunt down the weak. They are caught in the schemes that they devise.
- 3. For the wicked boasts of his heart's cravings. He blesses the greedy, and condemns Yahweh.
- 4. The wicked, in the pride of his face, has no room in his thoughts for God.
- 5. His ways are prosperous at all times. He is haughty, and your laws are far from his sight. As for all his adversaries, he sneers at them.
- 6. He says in his heart, "I shall not be shaken. For generations I shall have no trouble."
- 7. His mouth is full of cursing, deceit, and oppression. Under his tongue is mischief and iniquity.
- 8. He lies in wait near the villages. From ambushes, he murders the innocent. His eyes are secretly set against the helpless.
- 9. He lurks in secret as a lion in his ambush. He lies in wait to catch the helpless. He catches the helpless, when he draws him in his net.
- 10. The helpless are crushed. They collapse. They fall under his strength.
- 11. He says in his heart, "God has forgotten. He hides his face. He will never see it."
- 12. Arise, Yahweh! God, lift up your hand! Don't forget the helpless.
- 13. Why does the wicked person condemn God, and say in his heart, "God won't call me into account?"
- 14. But you do see trouble and grief. You consider it to take it into your hand. You help the victim and the fatherless.
- 15. Break the arm of the wicked. As for the evil man, seek out his wickedness until you find none.
- 16. Yahweh is King forever and ever! The nations will perish out of his land.
- 17. Yahweh, you have heard the desire of the humble. You will prepare their heart. You will cause your ear to hear,
- 18. to judge the fatherless and the oppressed, that man who is of the earth may terrify no more.
1."На Господа уповаю". Давид привык располагать и согласовать свою жизнь с указанием Господа, от чего не хочет отступиться и сейчас, вверял себя Его водительству, а не советам друзей, хотя и искренним, но может быть несогласным с решением о Давиде Бога. - "Улетай на гору", т. е. Иудейские горы, в многочисленных пещерах можно бы легко укрыться от врагов. - "Говорите душе моей" - гебраизм, - говорите мне.2.Свой совет бежать друзья оправдывали взглядом на заговор, как совершенно организованный и готовый к действию.3."Разрушены основания" - потрясены основы политической и общественной жизни, так как заговорщики не признавали Давида царем, желали его низложения и стремились к установлению нового направления жизни. Что иное, как не бежать, может сделать праведник, т. е. Давид, у которого для борьбы с готовым обнаружиться вооруженным восстанием есть только сознание своей чистоты пред врагами, но никаких внешних средств обороны.4-5.- Этому совету Давид противополагает свою веру в Бога, как защитника праведных. Господь с неба надзирает за людьми, посылает, как сейчас, праведнику испытания во временном успехе нечестивых, но последних Он ненавидит, как попирающих Его Закон.6-7.- Господь прольет на нечестивых "горящие угли, огонь и серу". Под горящими углями можно разуметь молнию, под огнем и серой - гибель через посредство особенных потрясений природы, вроде гибели Содома и других городов Пентаполя (см. (Быт 19:24). Палящий ветер, вероятно - самум, хорошо известный евреям по своим гибельным действиям. - "Их доля из чаши" - таков их удел, назначенный Богом, не допускающим торжества нечестия, так как Господь "любит правду, лице Его видит праведника", т. е. всегда промышляет над ним и оберегает его.



