- 1. <For the Chief Musician. By the sons of Korah. According to Alamoth.Alamoth is a musical term.><br>
God is our refuge and strength, a very present help in trouble. - 2. Therefore we won't be afraid, though the earth changes, though the mountains are shaken into the heart of the seas;
- 3. though its waters roar and are troubled, though the mountains tremble with their swelling. Selah.
- 4. There is a river, the streams of which make the city of God glad, the holy place of the tents of the Most High.
- 5. God is in her midst. She shall not be moved. God will help her at dawn.
- 6. The nations raged. The kingdoms were moved. He lifted his voice, and the earth melted.
- 7. Yahweh of Armies is with us. The God of Jacob is our refuge. Selah.
- 8. Come, see Yahweh's works, what desolations he has made in the earth.
- 9. He makes wars cease to the end of the earth. He breaks the bow, and shatters the spear. He burns the chariots in the fire.
- 10. "Be still, and know that I am God. I will be exalted among the nations. I will be exalted in the earth."
- 11. Yahweh of Armies is with us. The God of Jacob is our refuge. Selah.
2.В поражении языческих народов писатель псалма видел ясное доказательство, что Бог еврейский есть истинный Бог. В этом, по нему, должны фактически убедиться и все языческие племена, почему писатель вместе с собою приглашает и их радоваться, так как они узнали теперь, где есть истинный Бог.4."Покорить под ноги" - совершенно обессилить, сделать врага безвредным и неопасным.5."Избрал нам наследие", т. е. Палестину, которую Бог назначил во владение еврейского народа. Это наследие есть "краса Иакова", еврей гордится Палестиной, как богатым и плодородным (краем) уделом.6.Восхождение Господа - несение Кивота Завета после выступления на врагов в храм Иерусалимский. Это шествие обыкновенно сопровождалось пением гимнов с аккомпанементом музыкальных инструментов.8."Пойте все разумно" - обдуманно, достойно Бога.10."Князья народов собрались к народу Бога Авраамова" с завоевательными целями. Этими народами управляли их "щиты" - военачальники и цари, на опытность и силу которых надеялись войска. Но так как эти щиты - "Божии", получают эту власть с ведома и попущения Господа, т. е. от Него зависят, то в борьбе с этим Богом они, как слабейшие и зависимые, естественно должны погибнуть, что и случилось: "Он превознесен над ними".



