- 1. {To the chief Musician. Of the sons of Korah. On Alamoth. A song.}<br>
God is our refuge and strength, a help in distresses, very readily found. - 2. Therefore will we not fear though the earth be removed, and though the mountains be carried into the heart of the seas;
- 3. Though the waters thereof roar [and] foam, though the mountains shake with the swelling thereof. Selah.
- 4. There is a river the streams whereof make glad the city of God, the sanctuary of the habitations of the Most High.
- 5. God is in the midst of her; she shall not be moved: God shall help her at the dawn of the morning.
- 6. The nations raged, the kingdoms were moved; he uttered his voice, the earth melted.
- 7. Jehovah of hosts is with us; the God of Jacob is our high fortress. Selah.
- 8. Come, behold the works of Jehovah, what desolations he hath made in the earth:
- 9. He hath made wars to cease unto the end of the earth; he breaketh the bow, and cutteth the spear in sunder; he burneth the chariots in the fire.
- 10. Be still, and know that I am God: I will be exalted among the nations, I will be exalted in the earth.
- 11. Jehovah of hosts is with us; the God of Jacob is our high fortress. Selah.
2.В поражении языческих народов писатель псалма видел ясное доказательство, что Бог еврейский есть истинный Бог. В этом, по нему, должны фактически убедиться и все языческие племена, почему писатель вместе с собою приглашает и их радоваться, так как они узнали теперь, где есть истинный Бог.4."Покорить под ноги" - совершенно обессилить, сделать врага безвредным и неопасным.5."Избрал нам наследие", т. е. Палестину, которую Бог назначил во владение еврейского народа. Это наследие есть "краса Иакова", еврей гордится Палестиной, как богатым и плодородным (краем) уделом.6.Восхождение Господа - несение Кивота Завета после выступления на врагов в храм Иерусалимский. Это шествие обыкновенно сопровождалось пением гимнов с аккомпанементом музыкальных инструментов.8."Пойте все разумно" - обдуманно, достойно Бога.10."Князья народов собрались к народу Бога Авраамова" с завоевательными целями. Этими народами управляли их "щиты" - военачальники и цари, на опытность и силу которых надеялись войска. Но так как эти щиты - "Божии", получают эту власть с ведома и попущения Господа, т. е. от Него зависят, то в борьбе с этим Богом они, как слабейшие и зависимые, естественно должны погибнуть, что и случилось: "Он превознесен над ними".



