- 1. <To the chief music-maker; put to Shushan-eduth. Michtam. Of David. For teaching. When he was fighting against Aram-naharaim and Aramzobah, when Joab came back, and put twelve thousand of the Edomites to death, in the Valley of Salt.><br>
God, you have put us away from you, you have sent us in all directions, you have been angry; O be turned to us again. - 2. By the power of your hand the earth is shaking and broken; make it strong again, for it is moved.
- 3. You have made the people see hard times; you have given us the wine of shaking for our drink.
- 4. Give a safe place to those who have fear of you, where they may go in flight from before the bow. (Selah.)
- 5. So that your loved ones may be made safe, let your right hand be my salvation, and give me an answer.
- 6. God has said in his holy place, I will be glad: I will make a division of Shechem, and the valley of Succoth will be measured out.
- 7. Gilead is mine, and Manasseh is mine; and Ephraim is the strength of my head; Judah is my law-giver;
- 8. Moab is my washpot; over Edom will I put out my shoe; over Philistia will a glad cry be sounded.
- 9. Who will take me into the strong town? who will be my guide into Edom?
- 10. Have not you put us away, O God? and you have not gone out with our armies.
- 11. Give us help in our trouble; for there is no help in man.
- 12. Through God we will do great things, for through him our haters will be crushed under our feet.
3.Под "концом земли", где находился Давид, можно разуметь, возможно, Маханаим. Писатель называет эту местность "концом земли", или границей Палестины для того, чтобы показать отдаленность своего настоящего местопребывания от Иерусалима и храма, который для благочестивого царя являлся предметом первой необходимости: там он мог быть ближе к Господу и отдаваться молитвам пред Ним. "Скалой" Давид часто называет Господа. Возвести на скалу - дать твердую защиту.5."Жить вечно в жилище" Божием - может означать ближе всего надежду Давида до конца дней находиться при скинии, жить в Иерусалиме, равно также и желание пользоваться "вечной", за гробом, "близостью к Богу".6."Услышал", "дал" прошедшие времена вместо будущих (прошедшее пророческое). - "Наследие боящихся имени Твоего" - Господь сохранил за Давидом то наследие, какое Им обетовано для боящихся Его. Это наследие - возвращение ему неправедно отнятого престола. В согласии со ст. 5 можно разуметь и дарование вечной жизни за гробом, как удел, назначенный вообще для праведников.7."Приложи дни ко дням" - удлини жизнь, "лета его продли в род и род" - во все время существования человеческих поколений. Пусть имя Давида хранится в потомстве не в смысле простого памятования о нем, как историческом только деятеле, но в потомстве, происшедшем от него. Таким потомком был обетованный Мессия, вечный Царь.8."Пребыть вечно пред Богом" - пользоваться вечной милостью, близостью к Нему после смерти.9.Испрошение Давидом милости от Бога сопровождалось обещанием с его стороны "исполнять обеты всякий день". К числу таких обетов принадлежит ежедневное прославление Его имени.



