- 0. To him that excelleth. A Psalme of Dauid.
- 1. The heauens declare the glory of God, and the firmament sheweth ye worke of his hands.
- 2. Day vnto day vttereth the same, & night vnto night teacheth knowledge.
- 3. There is no speach nor language, where their voyce is not heard.
- 4. Their line is gone forth through all the earth, & their words into the endes of the world: in them hath he set a tabernacle for the sunne.
- 5. Which commeth forth as a bridegrome out of his chamber, and reioyceth like a mightie man to runne his race.
- 6. His going out is from the ende of the heauen, and his compasse is vnto the endes of ye same, and none is hid from the heate thereof.
- 7. The Lawe of the Lord is perfite, conuerting the soule: the testimonie of the Lord is sure, and giueth wisedome vnto the simple.
- 8. The statutes of the Lorde are right and reioyce the heart: the commandement of the Lord is pure, and giueth light vnto the eyes.
- 9. The feare of the Lorde is cleane, and indureth for euer: the iudgements of the Lorde are trueth: they are righteous altogether,
- 10. And more to be desired then golde, yea, then much fine golde: sweeter also then honie and the honie combe.
- 11. Moreouer by them is thy seruant made circumspect, and in keeping of them there is great reward.
- 12. Who can vnderstand his faultes? clense me from secret fautes.
- 13. Keepe thy seruant also from presumptuous sinnes: let them not reigne ouer me: so shall I be vpright, & made cleane fro much wickednes.
- 14. Let the wordes of my mouth, and the meditation of mine heart be acceptable in thy sight, O Lord, my strength, and my redeemer.
1.В обоих псалмах говорится о Давиде в третьем лице. Мы сказали, что псалмы представляют молитву за Давида народа. Можно считать эти псалмы даже и молитвой Давида о себе самом. Говорить о себе в третьем лице не представляет особенности и исключительности такой формы; подобное мы встречаем, напр., и в (Пс 17:51), в (Пс 71:1) и др.2.Да услышит Господь молитву царя о помощи в борьбе с врагом (2-6)! Народ надеется не на свою силу, а на Бога, и враги его пали (7-10).4."Да воспомянет все жертвоприношения... соделает тучным", - пусть всякая жертва, приносимая Давидом, вызовет благоволение со стороны Бога к нему. Тучное (жирное) животное, приносимое в жертву, свидетельствовало о благочестии и благоговении приносящего, так как оно показывало, что человек жертвует Богу самое дорогое из своих животных.5."Намерения" - план; пусть Господь даст возможность Давиду удачно выполнить свой план борьбы с врагами.7."Ныне познал я" - прешедшее вместо будущего; ныне, т. е. в настоящую войну с сиро-аммонитянами, обнаружится как любит ("спасает... отвечает") Господь своего помазанника.
Евреи жаждут божественной помощи, так как военные силы борющихся сторон неравны: "иные", т. е. враги, обладали большим количеством боевых колесниц, чему евреи могут противопоставить только свою веру в Бога и надежду на Его помощь.



