- 0. To him that excelleth vpon Aiieleth Hasshahar.<br>
A Psalme of Dauid. - 1. My God, my God, why hast thou forsaken me, and art so farre from mine health, and from the wordes of my roaring?
- 2. O my God, I crie by day, but thou hearest not, and by night, but haue no audience.
- 3. But thou art holy, and doest inhabite the prayses of Israel.
- 4. Our fathers trusted in thee: they trusted, and thou didest deliuer them.
- 5. They called vpon thee, and were deliuered: they trusted in thee, and were not confounded.
- 6. But I am a worme, and not a man: a shame of men, and the contempt of the people.
- 7. All they that see me, haue me in derision: they make a mowe and nod the head, saying,
- 8. He trusted in the Lorde, let him deliuer him: let him saue him, seeing he loueth him.
- 9. But thou didest draw me out of ye wombe: thou gauest me hope, euen at my mothers breasts.
- 10. I was cast vpon thee, euen from ye wombe: thou art my God from my mothers belly.
- 11. Be not farre from me, because trouble is neere: for there is none to helpe me.
- 12. Many yong bulles haue compassed me: mightie bulles of Bashan haue closed me about.
- 13. They gape vpon me with their mouthes, as a ramping and roaring lyon.
- 14. I am like water powred out, and all my bones are out of ioynt: mine heart is like waxe: it is molten in the middes of my bowels.
- 15. My strength is dryed vp like a potsheard, and my tongue cleaueth to my iawes, and thou hast brought me into the dust of death.
- 16. For dogges haue compassed me, and the assemblie of the wicked haue inclosed me: they perced mine hands and my feete.
- 17. I may tell all my bones: yet they beholde, and looke vpon me.
- 18. They part my garments among them, and cast lottes vpon my vesture.
- 19. But be thou not farre off, O Lorde, my strength: hasten to helpe me.
- 20. Deliuer my soule from the sword: my desolate soule from the power of the dogge.
- 21. Saue me from the lyons mouth, and answere me in sauing me from the hornes of the vnicornes.
- 22. I wil declare thy Name vnto my brethren: in the middes of the Congregation will I praise thee, saying,
- 23. Prayse the Lord, ye that feare him: magnifie ye him, all the seede of Iaakob, and feare ye him, all the seede of Israel.
- 24. For he hath not despised nor abhorred ye affliction of the poore: neither hath he hid his face from him, but when he called vnto him, he heard.
- 25. My prayse shalbe of thee in the great Congregation: my vowes will I perfourme before them that feare him.
- 26. The poore shall eate and be satisfied: they that seeke after the Lorde, shall prayse him: your heart shall liue for euer.
- 27. All the endes of the worlde shall remember themselues, and turne to the Lord: and all the kinreds of the nations shall worship before thee.
- 28. For the kingdome is the Lords, and he ruleth among the nations.
- 29. All they that be fat in the earth, shall eate and worship: all they that go downe into the dust, shall bowe before him, euen he that cannot quicken his owne soule.
- 30. Their seede shall serue him: it shalbe counted vnto the Lord for a generation.
- 31. They shall come, and shall declare his righteousnesse vnto a people that shall be borne, because he hath done it.
1."Господь - пастырь мой" - основная мысль псалма, подробно раскрытая во всем его содержании. Как пастырь, Господь охраняет и питает Давида.2."Злачные пажити" - луга, поросшие богатой травой, на которые пастухи выгоняют свои стада. "Воды тихие", покойные, не бурно текущие, образовывающиеся от сильных дождей, которые потом быстро же и высыхают, а источники не пересыхающие, всегда текущие и доставляющие воду.3."Подкрепляет душу" - своим попечением о Давиде Господь подкрепляет его, "душу мою" - гебраизм - "меня". - "Направляет меня на стези правды" - разными фактами из жизни или откровениями своей воли через пророков указывает, в случае уклонений, истинный путь жизни. Так, напр., было после преступления с Вирсавией, которое обличил пророк Нафан. - "Ради имени Своего" - выражение, часто повторяемое в псалмах и вообще в Библии. Оно означает, что Господь, Который свят и не имеет в себе никакого недостатка, требует и от своих рабов - людей нравственной чистоты, почему и "направляет на стези правды", чтобы человек, как раб и сын Бога, своим недостоинством не унижал своего Господина и Отца Бога.4."Долина смертной тени" - долина, полная опасностей для жизни от возможных нападений врагов. Это та долина, где он находился в данное время, полная опасностей от близости врагов. Давид верит, что Господь спасет его от смертных опасностей. - "Жезл и Твой посох" - орудия, которыми пастухи защищают свои стада от хищных зверей. Господь оберегает меня своей силой, как пастух овец посохом.5."Умастил елеем голову", благодаря посланной помощи я испытываю радостное настроение, внешним знаком чего на Востоке являлось умащение елеем головы.



