- 0. To him that excelleth vpon Alamoth a song committed to the sonnes of Korah.
- 1. God is our hope and strength, and helpe in troubles, ready to be found.
- 2. Therefore will not we feare, though the earth be moued, and though the mountaines fall into the middes of the sea.
- 3. Though the waters thereof rage and be troubled, and the mountaines shake at the surges of the same. Selah,
- 4. Yet there is a Riuer, whose streames shall make glad the citie of God: euen the Sanctuarie of the Tabernacles of the most High.
- 5. God is in the middes of it: therefore shall it not be moued: God shall helpe it very earely.
- 6. When the nations raged, and the kingdomes were moued, God thundred, and the earth melted.
- 7. The Lord of hostes is with vs: the God of Iaakob is our refuge. Selah.
- 8. Come, and behold the workes of the Lord, what desolations he hath made in the earth.
- 9. He maketh warres to cease vnto the endes of the world: he breaketh the bowe and cutteth the speare, and burneth the chariots with fire.
- 10. Be still and knowe that I am God: I will be exalted among the heathen, and I wil be exalted in the earth.
- 11. The Lord of hostes is with vs: the God of Iaakob is our refuge. Selah.
2.В поражении языческих народов писатель псалма видел ясное доказательство, что Бог еврейский есть истинный Бог. В этом, по нему, должны фактически убедиться и все языческие племена, почему писатель вместе с собою приглашает и их радоваться, так как они узнали теперь, где есть истинный Бог.4."Покорить под ноги" - совершенно обессилить, сделать врага безвредным и неопасным.5."Избрал нам наследие", т. е. Палестину, которую Бог назначил во владение еврейского народа. Это наследие есть "краса Иакова", еврей гордится Палестиной, как богатым и плодородным (краем) уделом.6.Восхождение Господа - несение Кивота Завета после выступления на врагов в храм Иерусалимский. Это шествие обыкновенно сопровождалось пением гимнов с аккомпанементом музыкальных инструментов.8."Пойте все разумно" - обдуманно, достойно Бога.10."Князья народов собрались к народу Бога Авраамова" с завоевательными целями. Этими народами управляли их "щиты" - военачальники и цари, на опытность и силу которых надеялись войска. Но так как эти щиты - "Божии", получают эту власть с ведома и попущения Господа, т. е. от Него зависят, то в борьбе с этим Богом они, как слабейшие и зависимые, естественно должны погибнуть, что и случилось: "Он превознесен над ними".



