- 1. <For the Chief Musician. On stringed instruments. A contemplation by David.><br>
Listen to my prayer, God. Don't hide yourself from my supplication. - 2. Attend to me, and answer me. I am restless in my complaint, and moan,
- 3. Because of the voice of the enemy, Because of the oppression of the wicked. For they bring suffering on me. In anger they hold a grudge against me.
- 4. My heart is severely pained within me. The terrors of death have fallen on me.
- 5. Fearfulness and trembling have come on me. Horror has overwhelmed me.
- 6. I said, "Oh that I had wings like a dove! Then I would fly away, and be at rest.
- 7. Behold, then I would wander far off. I would lodge in the wilderness." Selah.
- 8. "I would hurry to a shelter from the stormy wind and storm."
- 9. Confuse them, Lord, and confound their language, for I have seen violence and strife in the city.
- 10. Day and night they prowl around on its walls. Malice and abuse are also within her.
- 11. Destructive forces are within her. Threats and lies don't depart from her streets.
- 12. For it was not an enemy who insulted me, then I could have endured it. Neither was it he who hated me who raised himself up against me, then I would have hid myself from him.
- 13. But it was you, a man like me, my companion, and my familiar friend.
- 14. We took sweet fellowship together. We walked in God's house with company.
- 15. Let death come suddenly on them. Let them go down alive into Sheol. For wickedness is in their dwelling, in the midst of them.
- 16. As for me, I will call on God. Yahweh will save me.
- 17. Evening, morning, and at noon, I will cry out in distress. He will hear my voice.
- 18. He has redeemed my soul in peace from the battle that was against me, although there are many who oppose me.
- 19. God, who is enthroned forever, will hear, and answer them. Selah. They never change, who don't fear God.
- 20. He raises his hands against his friends. He has violated his covenant.
- 21. His mouth was smooth as butter, but his heart was war. His words were softer than oil, yet they were drawn swords.
- 22. Cast your burden on Yahweh, and he will sustain you. He will never allow the righteous to be moved.
- 23. But you, God, will bring them down into the pit of destruction. Bloodthirsty and deceitful men shall not live out half their days, but I will trust in you.
2."Человек хочет поглотить меня". Словом "человек" Давид обозначает филистимлян, среди которых ему пришлось вращаться и которые не могли быть благосклонно настроены к нему, как недавнему победителю Голиафа. Они могли подозрительно относиться к нему и видеть в нем шпиона со стороны враждебного к ним еврейского народа, а потому зорко следили за его словами и поступками.5."В Боге восхвалю я слово Его". Под "словом" разумеется определение Божие относительно Давида, по которому он был предназначен сделаться царем еврейского народа. "Восхвалять" - благодарить, прославлять. Давид благодарит Бога за такое определение о нем не потому, чтобы находил здесь удовлетворение своему тщеславию, а потому, что видел о нем благоволение к себе Господа, почему у него, жившего среди филистимлян, злых врагов своего народа, не колеблется вера в свое спасение: Бог, давший о нем такое слово, не оставит его неосуществленным и, значит, спасет Давида, поэтому-то Давид и говорит: "не боюсь, что сделает мне плоть?"8.Бог правосуден. В отношениях окружающих Давида филистимлян он видит несправедливую вражду, незаслуженную им, как невинным и невольным изгнанником из своей родины. Враждебное отношение питали не только к нему, но и ко всем евреям, и не только филистимляне, но и все язычники, поэтому молитва Давида о своем спасении переходит в молитву и за свой народ: "во гневе низложи, Боже, народы" (языческие).9.Характеристика бдительного отношения Бога к человеку. Все страдания последнего как бы исчисляются Господом ("исчислены мои скитания"), Господь хранит их как бы в сосуде: он как бы записывает все, чем незаслуженно обижен человек.13.Обеты, данные Давидом пред Богом, указаны в следующем стихе.14.Ходить "пред лицем Божиим во свете живых" - значит своими поступками ни в чем не оскорблять и не нарушать велений Господа, руководиться всегда памятованием, что Господь видит, лицо Его обращено к человеку. "Во свете живых" можно бы передать "для просвещения живущих", т. е. деятельность человека, согласная с Божественной волей, важна не как только выражение искренности его воззрений, но и как средство религиозно-нравственного просвещения других людей.



