- 1. {To the chief Musician. On stringed instruments: an instruction. Of David.}<br>
Give ear to my prayer, O God; and hide not thyself from my supplication. - 2. Attend unto me, and answer me: I wander about in my plaint, and I moan aloud,
- 3. Because of the voice of the enemy; because of the oppression of the wicked: for they cast iniquity upon me, and in anger they persecute me.
- 4. My heart is writhing within me, and the terrors of death are fallen upon me.
- 5. Fear and trembling are come upon me, and horror hath overwhelmed me.
- 6. And I said, Oh that I had wings like a dove! I would fly away, and be at rest;
- 7. Behold, I would flee afar off, I would lodge in the wilderness; Selah;
- 8. I would hasten my escape from the stormy wind, from the tempest.
- 9. Swallow [them] up, Lord; divide their tongue: for I have seen violence and strife in the city.
- 10. Day and night they go about it upon the walls thereof; and iniquity and mischief are in the midst of it.
- 11. Perversities are in the midst thereof; and oppression and deceit depart not from its streets.
- 12. For it is not an enemy that hath reproached me -- then could I have borne it; neither is it he that hateth me that hath magnified [himself] against me -- then would I have hidden myself from him;
- 13. But it was thou, a man mine equal, mine intimate, my familiar friend. ...
- 14. We who held sweet intercourse together. To the house of God we walked amid the throng.
- 15. Let death seize upon them, let them go down alive into Sheol. For wickedness is in their dwellings, in their midst.
- 16. As for me, unto God will I call; and Jehovah will save me.
- 17. Evening, and morning, and at noon, will I pray and moan aloud; and he will hear my voice.
- 18. He hath redeemed my soul in peace from the battle against me: for there were many about me.
- 19. �God will hear, and afflict them: he that is seated of old, (Selah) ... because there is no change in them, and they fear not God.
- 20. He hath put forth his hands against such as are at peace with him; he hath profaned his covenant.
- 21. Smooth were the milky [words] of his mouth, but his heart was war; his words were softer than oil, yet are they drawn swords.
- 22. Cast thy burden upon Jehovah, and *he* will sustain thee: he will never suffer the righteous to be moved.
- 23. And thou, O God, wilt bring them down into the pit of destruction: bloody and deceitful men shall not live out half their days. But as for me, I will confide in thee.
2."Человек хочет поглотить меня". Словом "человек" Давид обозначает филистимлян, среди которых ему пришлось вращаться и которые не могли быть благосклонно настроены к нему, как недавнему победителю Голиафа. Они могли подозрительно относиться к нему и видеть в нем шпиона со стороны враждебного к ним еврейского народа, а потому зорко следили за его словами и поступками.5."В Боге восхвалю я слово Его". Под "словом" разумеется определение Божие относительно Давида, по которому он был предназначен сделаться царем еврейского народа. "Восхвалять" - благодарить, прославлять. Давид благодарит Бога за такое определение о нем не потому, чтобы находил здесь удовлетворение своему тщеславию, а потому, что видел о нем благоволение к себе Господа, почему у него, жившего среди филистимлян, злых врагов своего народа, не колеблется вера в свое спасение: Бог, давший о нем такое слово, не оставит его неосуществленным и, значит, спасет Давида, поэтому-то Давид и говорит: "не боюсь, что сделает мне плоть?"8.Бог правосуден. В отношениях окружающих Давида филистимлян он видит несправедливую вражду, незаслуженную им, как невинным и невольным изгнанником из своей родины. Враждебное отношение питали не только к нему, но и ко всем евреям, и не только филистимляне, но и все язычники, поэтому молитва Давида о своем спасении переходит в молитву и за свой народ: "во гневе низложи, Боже, народы" (языческие).9.Характеристика бдительного отношения Бога к человеку. Все страдания последнего как бы исчисляются Господом ("исчислены мои скитания"), Господь хранит их как бы в сосуде: он как бы записывает все, чем незаслуженно обижен человек.13.Обеты, данные Давидом пред Богом, указаны в следующем стихе.14.Ходить "пред лицем Божиим во свете живых" - значит своими поступками ни в чем не оскорблять и не нарушать велений Господа, руководиться всегда памятованием, что Господь видит, лицо Его обращено к человеку. "Во свете живых" можно бы передать "для просвещения живущих", т. е. деятельность человека, согласная с Божественной волей, важна не как только выражение искренности его воззрений, но и как средство религиозно-нравственного просвещения других людей.



