< предыдущая глава   следующая глава >
Глава 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51

Глава 20

  • Закрыть сопоставления
  • 1. There is a reproofe that is not comely: againe some man holdeth his tongue, and he is wise.
  • 2. It is much better to reprooue, then to be angry secretly, and he that confesseth his fault, shall be preserued from hurt.
  • 3. How good is it when thou art reproued, to shew repentance? For so shalt thou escape wilfull sinne.
  • 4. As is the lust of an Eunuch to defloure a virgine; so is he that executeth iudgement with violence.
  • 5. There is one that keepeth silence and is found wise: and another by much babling becommeth hatefull.
  • 6. Some man holdeth his tongue, because hee hath not to answere, and some keepeth silence, knowing his time.
  • 7. A wise man wil hold his tongue till he see opportunitie: but a babler and a foole will regard no time.
  • 8. He that vseth many words shalbe abhorred; and hee that taketh to himselfe authoritie therein, shalbe hated.
  • 9. There is a sinner that hath good successe in euill things; and there is a gaine that turneth to losse.
  • 10. There is a gift that shall not profit thee; and there is a gift whose recompence is double.
  • 11. There is an abasement because of glory; and there is that lifteth vp his head from a low estate.
  • 12. There is that buyeth much for a little, and repayeth it seuen fold.
  • 13. A wise man by his words maketh himselfe beloued: but the graces of fooles shalbe powred out.
  • 14. The gift of a foole shall doe thee no good when thou hast it; neither yet of the enuious for his necessitie: for hee looketh to receiue many things for one.
  • 15. Hee giueth little and vpbraideth much; hee openeth his mouth like a crier; to day he lendeth, and to morrow will he aske it againe: such an one is to be hated of God and man.
  • 16. The foole saith, I haue no friends, I haue no thanke for all my good deeds: and they that eate my bread speake euill of me.
  • 17. How oft, and of how many shall he be laughed to scorne? For hee knoweth not aright what it is to haue; and it is all one vnto him, as if he had it not.
  • 18. To slip vpon a pauement, is better then to slip with the tongue: so, the fall of the wicked shall come speedily.
  • 19. An vnseasonable tale will alwayes be in the mouth of the vnwise.
  • 20. A wise sentence shall be reiected when it commeth out of a fools mouth: for he will not speake it in due season.
  • 21. There is that is hindred from sinning through want: and when hee taketh rest, he shall not be troubled.
  • 22. There is that destroyeth his owne soule through bashfulnesse, and by accepting of persons ouerthroweth himselfe.
  • 23. There is that for bashfulnes promiseth to his friend, and maketh him his enemy for nothing.
  • 24. A lie is a foule blot in a man, yet it is continually in the mouth of the vntaught.
  • 25. A thiefe is better then a man that is accustomed to lie: but they both shall haue destruction to heritage.
  • 26. The disposition of a liar is dishonourable, and his shame is euer with him.
  • 27. A wise man shall promote himselfe to honour with his words: and hee that hath vnderstanding, will please great men.
  • 28. He that tilleth his land, shall increase his heape: and he that pleaseth great men, shal get pardon for iniquity.
  • 29. Presents and gifts blind the eyes of the wise, and stoppe vp his mouth that he cannot reprooue.
  • 30. Wisedome that is hidde, and treasure that is hoarded vp, what profit is in them both?
  • 31. Better is he that hideth his folly, then a man that hideth his wisedome.
  • 32. Necessary patience in seeking the Lord, is better then he that leadeth his life without a guide.

1.Гораздо лучше обличить, нежели сердиться тайно;
и обличаемый наедине предостережется от вреда.

2.Как хорошо обличенному показать раскаяние!

3.Ибо он избежит вольного греха.

4.Что — пожелание евнуха растлить девицу,
то — производящий суд с натяжкою.

5.Иной молчит — и оказывается мудрым;
а иной бывает ненавистным за многую болтливость.

6.Иной молчит, потому что не имеет, что отвечать;
а иной молчит, потому что знает время.

7.Мудрый человек будет молчать до времени;
а тщеславный и безрассудный не будет ждать времени.

8.Многоречивый опротивеет,
и кто восхищает себе право говорить, будет возненавиден.

9.Бывает успех человеку ко злу, а находка — в потерю.

10.Есть даяние, которое не будет тебе на пользу,
и есть даяние, за которое бывает сугубое воздаяние.

11.Бывает унижение для славы, а иной от унижения поднимает голову.

12.Иной малым покупает многое и заплатит за то в семь раз больше.

13.Мудрый в слове делается любезным,
любезности же глупых останутся напрасными.

14.Даяние безумного не будет тебе на пользу;
ибо у него вместо одного много глаз для принятия.

15.Немного даст он, а попрекать будет много,
и раскроет уста свои, как глашатай.
Ныне он взаем дает, а завтра потребует назад:
ненавистен такой человек Господу и людям.

16.Глупый говорит:
«нет у меня друга, и нет благодарности за мои благодеяния.
Съедающие хлеб мой льстивы языком».

17.Как часто и сколь многие будут насмехаться над ним!

18.Преткновение от земли лучше, нежели от языка.
Итак скоро придет падение злых.

19.Неприятный человек — безвременная басня;
она всегда будет на устах невежд.

20.Притча из уст глупого отвратительна,
ибо он не скажет ее в свое время.

21.Иной удерживается от греха скудостью,
и в этом воздержании он не будет сокрушаться.

22.Иной губит душу свою по робости,
и губит ее из лицеприятия к безумному.

23.Иной из-за стыда дает обещания другу,
и без причины наживает в нем себе врага.

24.Злой порок в человеке — ложь;
в устах невежд она — всегда.

25.Лучше вор, нежели постоянно говорящий ложь;
но оба они наследуют погибель.

26.Поведение лживого человека — бесчестно,
и позор его всегда с ним.

27.Мудрый в словах возвысит себя,
и человек разумный понравится вельможам.

28.Возделывающий землю увеличит свой стог,
и угождающий вельможам получит помилование в случае неправды.

29.Угощения и подарки ослепляют глаза мудрых и,
как бы узда в устах, отвращают обличения.

30.Скрытая мудрость и утаенное сокровище — какая польза от обоих?

31.Лучше человек, скрывающий свою глупость,
нежели человек, скрывающий свою мудрость.